I 2020 skal AKQA i Danmark højere op på den kreative klinge, ligesom ambitionen er, at det kreative ben skal fylde 25 procent af omsætningen. Det oplyser to af bureauets profiler. 

- Bureauet her har altid være skarpe på den del, der handler om digital tilstedeværelse, men nu skal vi også manifestere os som kreativt stærke, siger Miriam Plon Sauer, der er bureauets Executive Strategy Director.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Som led i den satsning er hun, der i efteråret 2018 kom til AKQA fra Another, blevet hevet ind i den danske direktion, ligesom hun er blevet indlemmet i bureaukædens europæiske ledelse med ansvar for brand- og kommunikations-strategi.

Den globale WPP-ejede bureaukæde, der på andre markeder i årenes løb har høstet stibevis af anerkendel-ser for netop det kreative arbejde, blev en spiller på den danske bureauscene, da det digitale bureau DIS/PLAY blev opkøbt i 2017.

Bureau-CEO Steffen Blauenfeldt Otkjær fortæller, at der med den kreative satsning med Executive Creative Direc- tor Nicolai Villads Løser Smith i spidsen og forfremmelsen af Miriam Plon Sauer er tale om ”en reel realisering af det, som AKQA står for globalt.”

Så forvent meget mere kreativitet herfra, siger han. 

Brancheglidning 

Ifølge Tine Aurvig-Huggenberger, der er CEO hos brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation, kan man se den danske AKQA-udvikling som en del af en tendens. 

- Over de seneste fem til syv år er det blevet sværere og sværere at tale om digitale bureauer. Det bliver lidt en anakronisme, fordi alle bureauer arbejder digitalt i dag. Og de senere år har der desuden været en debat om, hvad branchens unika er - og det er kreativitet. Så jeg betragter det som en helt naturlig udvikling, at de digitale bureauer kigger mod kreativitet, siger hun og fortsætter:

- Brancheglidningen er total.

Det er den store fortælling om bureaubranchen. Der er ikke nogen, der kun er én ting. Spørgsmålet er så, om de nye spillere på det kreative område kan bide skeer med de bureauer, der traditionelt har været krea- tivt stærke. Her er det umiddelbare svar, at nogle vil kunne gøre det - andre vil ikke. 

- Det handler ikke om, hvilken bureautype man var før, men om den generelle kultur på det enkelte bureau. Hvis du kan integrere nye kompetencer, så har du en god forudsætning for at få succes, siger Tine Aurvig-Huggenberger. 

Tilbage på AKQA-kontoret påpeger bureaucheferne, at det for AKQA aldrig har været et spørgsmål om enten eller. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Stefen Blauenfeldt Otkjær uddyber:

- For os handler det om, at gode kreative løsninger gør vores tech-løsninger bedre. Og omvendt. Det influerer hinanden. Miriam Plon Sauer supplerer: 

- Vi ser også, at kunderne begynder at kigge mod et digitalt funderet bureau for at finde ud af, hvordan man skal bygge sit brand. Det betyder, at vores kompetencer og tilbud i marke- det er meget bredere end tidligere, og vi har opgaver, der spænder fra noget, der traditionelt har ligget hos et digitalt bureau til opgaver, der typisk ligger hos et reklamebureau. Det er i øvrigt helt det samme billede, vi ser internationalt i AKQA. Udmeldingen om bureauets øgede kreative fokus i Danmark kommer efter en årrække, hvor flere annoncører har haft stort fokus på digital og taktisk markedsføring. 

Men som det fremgik af Markedsførings januarudgave, så er branding, ifølge CMO Survey 2020 fra konsulenthuset Momento, som 125 danske CMO’er har deltaget i, nu for alvor tilbage på CMO-dagsordenen. Samme tendens kan spores i M Trends-analysen, der kan læses i The M List 2020. 

Et internationalt eksempel på den udvikling er Adidas. Ifølge 

MarketingWeek er sportsbrandet nået til den erkendelse, at et for stort fokus på ROI førte til en overinvestering i for eksempel performance-marketing, hvilket gik ud over den langsigtede brandopbygning. Man glemte altså at fodre koen, mens man konstant malkede den. Og man fokuserede mere på effektivitet og reduktion af omkostninger end på, hvad der var i Adidas’ interesse på den lange bane. 

25 procent fra kreativitet

AKQA-regnskab for 2019 er ikke offentliggjort endnu, men i 2018 lå omsætningen på 120 millioner kroner, mens overskuddet efter skat landede på 15,5 millioner kroner. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvor meget af forretningen skal det kreative fylde?

- Hvis du tager de tre hoveddiscipliner - strategi og ledelse, kreativitet samt tech - så sigter vi mod en fordeling, der hedder henholdsvis 25, 25 og 50 procent. Kreativiteten kan så opdeles i brand-kreativitet, digital kreativitet, product design-kreativitet eller andre subområder, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.

Han tilføjer:

- Det er den fordeling, vi mener vil give den sundeste forretning fremadrettet. Hvis vi ændrer det scope for meget, så kommer vi til at ligge med mange ansatte, større risiko og lavere margin. Det er ikke interessant. 

I Trendrapporten fra MyRe- search fra 2019, der bygger på nøgletal fra 327 bureauer med en samlet bruttoavance på godt 7,5 milliarder kroner, kan han læse, at de digitale bureauer sammenlignet med reklame- bureauerne har momentum på flere parametre, så de som gruppe er en bedre forretning end reklamebureauerne.

Men det ligger ikke på den flade hånd, at det kreative ben hos AKQA, bliver en ligeså god forretning som tech-delen. 

- Vi er ikke nødvendigvis bedre til at tjene penge på kreativitet end andre. Men det at have en hel palette af services betyder, at vi kan tilbyde nogle helt andre muskler. Og selv om kreativitet er vigtigt, så når man som brand ikke særlig langt i dag ved kun at udvikle kampagner - man skal have de andre dele med også, siger Miriam Plon Sauer.

Hvorfor skal man vælge jer som kreativt bureau? 

- Fordi vi har en kreativ afdeling af høj international kaliber, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær.

Men I har ikke historien som kreativt bureau?

- Udover at vi altid har haft dygtige kreative siddende her, så har vi også de internationale credentials. Og mange af de kreative, vi har oprustet med i Danmark, kommer med de credentials på cv’et. Der blinker vi slet ikke. Derudover så mener jeg, at vores styrke er, at vi forstår kundernes forretninger og kunderejsen i et bredere perspektiv. Vi tror på, at man sagtens kan være bred og dyb på samme tid, siger han. Bureauets kreative afdeling er de seneste tre måneder blevet udvidet, så den nu tæller 27 medarbejdere, som arbejder under ledelse af Nicolai Villads Løser Smith, der kom til AKQA Danmark i foråret 2018. 

Er der opkøb på vej? 

- Nej, vi vil ikke købe kreative bureauer. Vi er overbeviste om, at vi kan løfte opgaven selv, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær. 

Kompetence-mix 

Han og Miriam Plon Sauer har selv svært ved at definere, hvilken bureaukasse AKQA passer ind i. I stedet for at kalde sig et digitalt bureau siger Steffen Blauenfeldt Otkjær: 

- We exist to create the future with our clients.

Den danske CEO henviser til, at AKQA globalt er et mix af forskellige kompetencer. Bu- reaugruppen har på den globale scene udover marketing- og kommunikationskompetencer også produkt- og servicedesign, platformsudvikling, arkitektur, industrielt design, data-services og forretningsstrategi i porteføljen af ydelse. 

Miriam Plon Sauer siger: 

- Vi vil have en del output, der ikke ligger i den boks, der hedder digitalt bureau. Og allerede i år kommer vi til at vise, at det har gjort en forskel, at vi har fået et fornyet fokus på det kreative. 

Er I store nok til alt det, I gerne vil? 

- Vi er jo ikke kun de mennesker, vi sidder i Danmark. Vi har hele AKQA at trække på, siger hun. Alle der er en del af en kæde siger, at de kan trække på netværket...? 

- Vores claim er, at få netværks- bureauer har en større integration. Over 40 procent af vores omsætning er skabt uden for Danmark - i ren udvikling. Vi har ikke et eneste projekt på det her kontor, som er local adaption, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær. 

Men når I vil gå dybt ind på den kreative bane, hvorfor så ikke gå hele vejen og forsøge at tage markedsandele fra mediebureauerne? 

Steffen Blauenfeldt Otkjær smiler skævt. Så siger han:

- Vi har ikke nogen ambition om at gå i konkurrence med mediebureauerne. Men vi ønsker at hjælpe vores kunder med at realisere kunderejsen, og det kræver en god forståelse af forbrugernes adfærd på tværs af alle kontaktpunkter. 

På nuværende tidspunkt synes det altså ikke at være aktuelt, men det står dog klart, at AKQA-gruppen i dag har mediebureau-kompetencer på San Francisco-kontoret. Og fra København vil man således kunne, integrationen de forskellige kontorer in mente, trække på kollegerne i Californien. 

Hvad med andre bureau-opkøb? 

- Det vil jeg ikke udelukke. Vi har selvfølgelig kigget på noget, men det er ikke relevant lige nu, siger Steffen Blauenfeldt Otkjær. 

Han smiler igen.

AKQA beskæftiger 140 medarbejdere i Danmark. Globalt har AKQA 2.400 medarbejdere på 29 kontorer.