Det er næppe gået nogens næse forbi, at det i dag er Black Friday.

Det betyder ikke bare, at tilbudsjægere lige nu flokkes i butikker, centre og gågader landet over. Det er også blevet årets store digitale shopping-begivenhed.

Det mærker man bl.a. hos det af landets største digitale bureauer, Impact.

- Kampen om kunderne er i høj grad flyttet over på nettet, og det kan vi mærke. Black Friday er en af de dage, hvor webshoppen skal kunne klare maksimal belastning, siger Denis Hansen, der erTraffic & Insights Manager i bureauet.

- Vi har haft omkring 20 it-konsulenter på arbejde torsdag aften og natten igennem til fredag for at overvåge kundernes sites og gribe ind, hvis de ser tegn på overbelastning, fortsætter han.

Husk nu også de fysiske butikker

At Black Friday er blevet digital er en naturlig følge af, at nethandelen vokser og vokser.

Alligevel råder Impact, der bl.a. hjælper virksomheder med at koble den fysiske butik sammen med de digitale universer, sine kunder til ikke kun at fokusere digitalt.

- Black Friday handler først og fremmest om at få solgt sine varer og vinde markedsandele. Men Black Friday er også en social begivenhed, hvor folk flokkes i butikkerne, siger Denis Hansen.

- Dermed har butikkerne også gode muligheder for at finde på sjove eller hyggelige ting, der ikke kun handler om at lange varer over disken. Og det er med til at skabe loyalitet hos kunderne - og der ryger også tit en ekstra ting eller to i kurven, fortsætter Denis Hansen.

I øvrigt tyder alle tal på, at Black Friday hitter hos danskerne.

I 2017 blev der ifølge NETS handlet for svimlende 2,1 mia. kr. Det er det største beløb, der nogensinde er handlet for i Danmark på en dag og en stigning i forhold til året før på 5,8 procent.

Der er ikke noget som tyder på, at omsætningen bliver mindre i år og ikke mindst forventes udviklingen at forstærkes på nettet, vurderer Impact.