Den danske kæde Bog & idé er med 125 butikker fordelt over hele landet klar markedsleder i Danmark, men det betyder ikke, at der hviles på laurbærrene:

Et nyvalgt bureau - i skikkelse af Nørgård Mikkelsen - skal nu hjælpe med at sikre fortsat fremgang.

Og som marketingchef Birgitte Kold Ingwersen fra Bog & idé siger, så oplever kæden, ligesom de fleste andre i den danske retail-branche, forandringer i markedet. Dels i kraft af forbrugernes ændrede shopping-adfærd og dels i kraft af konkurrence fra nye, globale onlinespillere.

- Markedet udvikler sig hele tiden, og det giver både nye udfordringer og nye muligheder. Det vil vi gerne være på forkant med. Forbrugerne skal ikke være i tvivl om, hvem Bog & idé er, og hvad vi kan hjælpe med, siger hun.

Anders D. Iversen, markedschef i Indeks Retail, der står bag Bog & Idé, tilføjer, at kæden er nødt til at tænke butikker og markedsføring anderledes:

- Historisk har vi brugt mange ressourcer på offline aktiviteter – både med hensyn til tid og penge. Vi har de seneste år arbejdet på en større digital tilstedeværelse, og nu er tiden inde til at tænke nyt og tage det næste skridt, så vi tænker det digitale ind i alle touchpoints, siger han og tilføjer:

- Nørgård Mikkelsen har præsenteret os for nogle tanker som gør, at vi tror på, de vil være de helt rette at tage næste skridt sammen med.

Pris vs følelser

Hos Nørgård Mikkelsen ser man naturligt nok også frem til at arbejde med den store boghandlerkæde:

- På mange måder er det jo en klassisk retail-udfordring, der skal løses: Styrk brandet og øg kundestrømmen. Det lyder enkelt, men efter en årrække hvor teknik og taktik har været i fokus i retail, så er der mange brands, der er udfordret, siger client service director Kasper Kjærsgaard Jensen, og tilføjer:

- Der er derfor behov for et skift i mindset, hvis missionen skal lykkedes,

Kasper Kjærsgaard Jensen siger, at den rationelle kommunikation, der ofte handler om pris, og som har været fremherskende i retail, nu skal finde en bedre balance med de mere emotionelle budskaber:

- Der er masser af andre steder, du kan købe de produkter, Bog & idé sælger. Opgaven er at gøre brandets kommunikation så interessant, at danskerne vil bruge tid på den. Frivilligt tidsforbrug er nøglen til at bygge et brand og samtidig sælge produkter. Her er pris alene ikke et tilstrækkeligt argument.

En naturlig ”fjende”

Og som marketingchef Birgitte Kold Ingwersen, siger, så oplever man på mange områder en stigende interesse for kædens produkter:

- Heldigvis er tiden med os. For i modsætning til hvad mange måske tror, så er den fordybelse en bog, et spil eller andre kreative produkter, som vi sælger hos Bog og idé, i høj kurs hos forbrugerne.

Birgitte Kold Ingwersen mener, det er en naturlig modvægt til, at vi bruger mere og mere tid online – ikke mindst på mobiltelefonen.

Og netop mobiltelefonen kan meget vel gå hen og blive en af nøglerne til at lykkes med opgaven om et styrket Bog & idé, lyder det fra bureauet.

- Gennemsnitsdanskeren bruger op imod fire timer på mobilen om dagen, og da meget af den tid opleves som spildtid, har vi en naturlig ”fjende” at kommunikere op imod, når vi skal vække behovet for Bog & idés produkter, siger Kasper Kjærsgaard Jensen.

Ud over Nørgård Mikkelsen samarbejder Bog & idé-kæden med Impact og Wavemaker.