Børsnoterede F.E. Bording, der med 15 selskaber i porteføljen er blandt Skandinaviens største udbydere af løsninger inden for Marketing Communications Services, investerer nu i det nye selskab Bording Hub.

Håbet er, at Bording Hub kan være med til at revolutionere marketingafdelingernes måde at samarbejde med bureauer og leverandører på.

Alene herhjemme er der i dag over 300 bureauer og langt flere produktionssteder, som alle arbejder på sin egen måde. Har man mere end én samarbejdspartner i virksomhedens marketingafdeling – hvilket er reglen snarere end undtagelsen – så risikerer man at bruge mere tid på koordinering og samarbejde end på strategi og indhold.

Og det er her, det nye setup kommer ind i billedet.

- Bording Hub gør det nu muligt for marketingafdelingerne at samle alle leverandører i én løsning. Bording Hub er en cloud-baseret løsning, der for alvor reformerer hele måden marketingafdelingerne i dag samarbejder med leverandører på, herunder bl.a. reklame-, web-, dialog-, medie- pr-bureauer, siger F.E. Bordings kommercielle direktør Thomas Ladefoged.

Hul i markedet?

F.E. Bording har stiftet Bording Hub i samarbejde med Søren Allerup, der er adm. dir. og medejer.

Søren Allerup er en af den danske reklame- og produktionsbranches mest erfarne folk med 30 års erfaring inden for grafisk produktion, outsourcing og automatisering. Bl.a. fra reklamebureauer som Adpeople, PeopleGroup, McCann Copenhagen og Grey København.

- Antallet af samarbejdspartnere og leverandører øges i takt med digitaliseringen, og det har kompliceret marketingprocesserne. Det dræner ressourcerne i virksomhederne. Derfor er der opstået et behov for nye værktøjer, der binder marketingaktiviteter sammen på tværs af samtlige kanaler og samarbejdspartner, mener han.

Lanceringen af Bording Hub rammer markedet kort efter at en CMO Trendanalyse fra MyResearch viste, at annoncørernes investeringer i inhouse-afdelinger er i markant vækst.

Her peger Søren Allerup på den gevinst, Bording Hub kan generere ved at binde alle led effektivt sammen. Samtidig tilbyder løsningen outsourcet webhost og dtp-produktion.

Penge at spare

Ifølge ham er det en meget enkel model, som ikke er set i den udformning tidligere. Marketingportaler, som der findes flere af i dag, tilhører nemlig som regel enten kunden, bureauet eller en leverandør, som så har fået tilpasset det specifikt til dem.

Samtidig har man ikke mulighed for at vælge andre leverandører til.

I Bording Hub kan man derimod forbinde alle aktører i én løsning uanset opgavens art.

- Vi ændrer ikke ved de gode relationer mellem virksomhed og bureau, men giver virksomhederne overblik, kontrol og ejerskab over hele processen. F.eks. i forbindelse med store marketingkampagner kan virksomhederne nu vælge blandt deres samarbejdspartner og inhouse eller outsourcet low-cost web og dtp produktion og bevare overblikket ét sted. Vores beregninger viser, at der er ca. 20 procents besparelse på interne ressourcer, der f.eks. kan udnyttes på strategi og indhold i stedet for styring og administration siger Søren Allerup.

Han understreger, at hele outsourcing-delen, via eget set-op i Bangladesh, er en integreret del af workflowet i Bording Hub.

Det giver fx mulighed for, at en marketingopgave kan starte inhouse hos marketingafdelingen eller på bureauet, der så kan vælge helt eller delvist at producere i Bangladesh eller løse opgaven selv.

- Uanset hvor opgaven løses, er det samme workflow og korrektur-modul, man arbejder i, og som kun er synlig for den valgte partner, siger Søren Allerup.

Ambitionen er i løbet af det første år at have koblet mellem fem og 10 store internationale virksomheder og deres samarbejdspartnere op på Bording Hub.