Et af de mindre, men effektive software-selskaber i Danmark, Zenbu Social, har fået en vitaminindsprøjtning.

Det er Therp familien, der står bag det børsnoterede selskab F. E. Bording, som har skudt et pænt millionbeløb i virksomheden.

Pengene skal bruges til ekspansion i Nordeuropa, men pengene er ikke den eneste nyhed fra Zenbu.

En ny kommerciel direktør er headhuntet fra Falcon.io, der er et af de største selskaber i SoMe-branchen i Danmark, og det er Martin Hasselbalch, som skal være kommerciel direktør.

– Han kommer fra en stilling som europæisk salgsdirektør, så han har både kompetence, erfaring og internationalt udsyn til at understøtte den planlagte vækst, siger Christian Bevort, Executive Chairman og medstifter af Zenbu Social ltd..

Snart ude i 36 markeder

Endelig er en ny betydelig kunde, Toyota Europa, trådt ind i butikken og tester Zenbus software i fem markeder. Går det som forventet, og altså bliver en succes, ruller Toyota værktøjet ud i 36 markeder i løbet af foråret.

Hvad er det så mere præcist, Zenbu ruller ud for kunderne?

– Vi har netop færdigudviklet et 100 pct. custom tool, der som det eneste leverer måling af lige præcis de KPIer, som et brand har opstillet. Dette er unikt i international skala. Ambitionen er at skabe en global standard for performance måling på SoMe, fortsætter Christian Bevort.

– Endelig har vi indbygget en uafhængig og neutral revisor i målesystemet, der giver brandet klar og unbiased besked om effekten af indsatsen på SoMe. Mediebureauerne vil helst måle deres egen indsats med egne tools, men det er ikke hensigtsmæssigt, mener vi. Politiet skal vel heller ikke undersøge sig selv, vel?

Er der penge i det?

– Helt afgjort. De sociale medier er de hurtigst voksende marketing-kanaler i den vestlige verden i disse år, og derfor er behovet for effektmåling og læring om best practice og performance ikke længre nice, men need to have for brands, slutter Christian Bevort.

Det globale Business Intelligence marked for de sociale medier vurderes af Forrester i USA til at være 46 mia. dollar i 2017.

Ud over Toyota har Zenbu allerede følgende virksomheder på kundelisten: Telenor, Arla, Meny, MARS Nordic, Quaker Oats, Santander Bank og Netto i fem lande.