- Tiderne, hvor event-budgettet udelukkende gik til enkeltstående koncerter, til open-by-night og besøg af julemanden til advent, er ovre. Kunderne kræver ganske enkelt mere. De forventer at blive forkælet, underholdt og inddraget på nye måder, lyder det fra Morten Fryland, partner i bureauet Playground Marketing, der er specialiseret i at udtænke og udvikle interaktive installationer til bl.a. detailhandlen.

Udviklingen nyder bureauet godt af i en tid, hvor brugen af klassiske eventdyder i detailhandlen er under pres af væksten i online-handel.

- Nethandel er nemt, hurtigt og bekvemt. Og selvom disse parametre også i nogle henseender efterspørges hos detailhandlen, så ønsker kunderne netop også, at detailhandlen er et mere oplevelsesrigt supplement til nethandlen med mulighed for fysisk inddragelse og fordybelse, fortsætter Morten Fryland.

Playground Marketings vækst har været markant de seneste år, og bureauet blev i 2017 kåret til Børsen Gazelle virksomhed.

Det skete på baggrund af et 2016-regnskab, der bl.a. bød på en bruttofortjeneste på 1,9 mio. kr. og et lille plus på bundlinjen.

I 2017 blev det forbedret markant, da bruttofortjenesten landede på 3 mio. kr., mens bundlinjen nærmede sig en halv mio. kr. for bureauet, der i år bl.a. har gjort sig bemærket med Spies’ vejrmaskine.

Det vilde vesten i Aarhus

Et eksempel på et digitalt underholdningsformat fra bureauet, der kan forlænge og forstærke en in-store oplevelse, er det ”Det Vilde Vesten”, som kunne opleves i Bruuns Galleri i sommerferien.

- Med ”Det Vilde Vesten” har vi søgt at skabe et koncept, der gør turen i centret til en oplevelse på lige fod med de mange andre familieevents, som trækker i målgruppen. Man kan vel kalde det et slags tematisk mini-sommerland, hvor de besøgende, hver dag og ganske gratis, kan besøge ”Det Vilde Vesten” og lege med, siger Morten Fryland.

Også hos kunden er tilvalget af aktiviteten velbegrundet, fortæller Pernille Lyager Laursen, der er Shopping Center Coordinator i Bruuns Galleri:

- I sommerferieperioden afviger det daglige kundeflow ofte fra den almindelige hverdag. Vejret kan have en enorm påvirkning på folks adfærd og dermed vores kundeflow.

- Så for at imødekomme denne dynamik er koncepter som ”Det Vilde Vesten” helt ideelle, da vi hermed er klar til at give en ekstraordinær oplevelse til vores kunder hver dag hele sommeren, siger hun.

Digital shopper-assistent i Magasin

En anden detailkunde, som Playground Marketing udvikler digitale installationer til, er Magasin, og her er opgaven en lidt anden:

- Når vi samarbejder med en kunde som Magasin, kommer underholdning sjældent i førersædet for idéudviklingen.

Her vil koncepter, der understøtter mode og driver salg, oftere skubbes i front, da det er en mere central del af Magasins DNA, siger Morten Fryland.

Et eksempel på samarbejdet kom ud i forbindelse med den netop overståede modeuge.

Her opsatte bureauet for første gang, den intelligente, personlige shoppingassistent ”Perfect Match” som lige nu er på tour i Magasin-varehusene.

Der er kort fortalt tale om et koncept, som sammenholder brugernes tøj-stil med andre ligesindede, for derigennem at finde perfekte tøj-matches, man så efterfølgende kan købe direkte fra telefonen, eller ude i afdelingerne.

- ”Perfect Match” er et godt eksempel på hvordan fremtidens digitale detailhandelsløsninger kan have flere facetter. Forholdet mellem omnichannel og underholdning er ikke sort/hvid, og det er op til den enkelte at udforske mulighederne for at finde koncepter, der løser netop deres specifikke udfordringer til fælles vinding for dem og deres kunder, slutter Morten Fryland.