Digitale fortælleformater, video, kampagner og ikke mindst influencer-koncepter udgør en voksende del af omsætningen hos Help PR & Kommunikation.

Nye tal viser, at influencer-løsninger vil udgøre knap 15 procent af bureauets omsætning i 2018, og det tal kommer kun til at gå en vej, og det er op, mener bureauchef Kasper Kankelborg:

- Først og fremmest bliver kategorien ved med at vokse, efterhånden som alle annoncører efterspørger influencer-løsninger.

- Men væksten skyldes også det faktum, at vi arbejder med influencers på vores egen måde, siger han.

Og ifølge en af de ansvarlige på bureauet, Nadia Jakobsen, så vinder bureauet på at gøre tingene anderledes end fx mediebureauerne.

På vej med nyt værktøj

- Fordi vi som PR-bureau i forvejen arbejder med brandets storytelling, skaber vi koncepter og kampagner, der er funderet i brandets nøglebudskaber, siger Nadia Jakobsen og tilføjer:

- Vi er med andre ord ikke fokuserede på bare at få størst mulig reach og impressions.

Ifølge Nadia Jakobsen ser man hos Help PR i højere grad influencerne som samarbejdspartnere, og af samme grund er man lige nu i færd med at udvikle et nyt værktøj, som skal ”vende op og ned på den måde, man traditionelt har lavet influencer-samarbejder.”

- Lige nu tester vi setuppet og vil helst ikke sige for meget, men hvis det går efter hensigten, vil vi i højere grad se, at influencerne selv kommer med ideer til de brands, som de har en oprigtig interesse i, hvorefter de til gengæld bliver en større del af konceptudviklingen i samarbejde med os og brandet, siger Nadia Jakobsen.

Ikke superstjerner

Kasper Kankelborg tror, at en større del af marketingbudgetterne vil blive allokeret til influencer-storytelling i 2019, og selv om han siger, det ikke er en guldrandet forretning for bureauet, så er der andre årsager til at man gerne vil udbygge disciplinen:  

- Udviklingen af gode og effektfulde influencer-koncepter er mere tidskrævende end forbruger-presse, men som PR- og kommunikationsbureau er det en interessant disciplin at sætte sig på, fordi vi får adgang til marketingbudgetter på toppen af PR-budgetterne, siger han og tilføjer:

- Men vi siger også ofte nej til forespørgsler, for vi lægger vægt på, at influencer-løsninger er en integreret del af den øvrige kommunikation, hvor influencers ses som leverandører og ikke superstjerner.