To kreative direktører – Olga Bastian og Heidi Volke – har med få måneders mellemrum sagt farvel til People Groups purpose-bureau, We Love People, og etableret egen virksomhed.

Hos We Love People siger adm. direktør Karina Holm Henriksen om baggrunden:

- Reklamemarkedet er jo i dén grad i opbrud. Det kræver ikke en større videnskabelig analyse at se det. Og vi kan bare konstatere, at de aktiviteter og opgaver, der handler om rådgivning og sparring til virksomhederne om aktivering af deres purpose, vokser mere og mere.

- Det er der, vi har vores styrke, og det er den vej, vi går.

Karina Holm Henriksen understreger dog, at bureauet ikke af den grund holder op med at arbejde med kreativitet og eksekvering:

- Det kommer bare til at fylde mindre end tidligere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Olga Bastian etablerede sig efter sin fratrædelse tidligere i år med fast geografisk base hos Mensch, som hun, ud over mange andre bureauer og kunder, i dag samarbejder med.

Selv siger hun siger om fratrædelsen:

- Vi passede begge godt ind på We Love People. Bare ikke på fuld tid, i betragtning af hvor bureauet er på vej hen. Så vi tog en fælles beslutning - og jeg tog det spring, jeg ikke har turdet tage i 28 år, siger Olga Bastian, der tidligere har været ni år på det tidligere BBDO og knapt 10 år på Liquidminds.

Det er nu, det sker

We Love People blev etableret i 2009 og har siden da samarbejdet med kunder som TrygFonden, IKEA, Arla Foods, Business Danmark, Kræftens Bekæmpelse og mange andre. 

Fra starten har purpose-delen været en central faktor på bureauet, og det er altså netop den del, der nu yderligere fokuseres strategisk på - og som er den medvirkende årsag til, at Olga Bastian og Heidi Volke går nye veje.

Parterne skilles dog ikke i ondt blod:

- Både Olga og Heidi er mega-stærke kreatører og historiefortællere. Og vi kommer også til at samarbejde med dem begge fremover. Fx har vi allerede aftalt, at de ligesom sidst bliver team på kommunikationen omkring den kommende Danmarks Indsamling, siger Karina Holm Henriksen og tilføjer:

- Så det er vigtigt for mig at understrege, at vi ikke forlader den del, der handler om storytelling og kreativ eksekvering. Det kommer bare til at fylde mindre hos os fremover.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Hvorfor er det lige nu, I øger fokus på rådgivningen?

- Fordi det er så tydeligt, at virksomhederne for alvor har taget hul på at arbejde målrettet på at aktiverederes purpose. Ikke bare have et purpose stående på papiret eller tale om det ved passende lejligheder. Flere og flere efterspørger derfor hjælp til denne aktivering, og det er her vi kan se, at vi kan gøre en forskel.

Skal I nyansætte?

- Det skal vi. Men også der kigger vi mere i retning af profiler med business strategy-baggrund.

”Bliver min egen chef”

Kursskiftet hos We Love People betød i sidste uge også et farvel til Heidi Volke, der blev udnævnt til kreativ direktør på We Love People i efteråret 2017  - samtidig med, at Olga Bastian kom til fra Liquidminds.

Det er ikke lykkedes Markedsføring at få en kommentar fra Heidi Volke, men på sin LinkedIn-profil skriver hun bl.a.:

- Jeg letter. Efter 8 år med indsigtsfulde kolleger og formålsdrevne kunder, forlader jeg mit job som kreativ direktør i We Love People, og bliver min egen chef. 

- Jeg vil stadig fortælle historier og starte samtaler, der kan flytte dagsordener og skabe forandring. Men jeg glæder mig til at rense tavlen, løfte blikket, og finde nye udtryk for min kreative inderside.