Alka, som blev hovedsponsor for Superligaen ved årsskiftet, har været i markedet for at tilføre en specialkompetence i sponsering til sit eksisterende bureau-set-up.

Og valget faldt på envision, som dermed skulle ind i arbejdet med aktivering sammen med Alka selv og forsikringsselskabets lead-bureau, fireball.

Om det lidt usædvanlige tiltag fortæller Jacob Spangenberg, der er direktør for salg og marketing hos Alka:

- Vi vidste fra start, at vi ville løse opgaven sammen med vores lead-bureau, fireball, som har gjort det fortrinligt for os gennem en årrække. Men vi vidste også, at vi kunne få glæde af yderligere sparring, hvis vi kunne lykkes med at tilføre noget ekspertise på sponsorområdet.

Og således var vejen banet for at føje endnu en spiller til holdet:

- envisions tilgang til arbejdet med sponsorater handler om at bruge rettighederne som en indgang til en dialog med forbrugerne. Om at skabe relevans og gøre en positiv forskel. Og det ligger rigtig godt i tråd med den vej, vi ønsker at gå, siger Jacob Spangenberg.

Banen tydeligt kridtet op

Siden har Alka, fireball og envision i fællesskab udarbejdet strategi og koncept for aktiveringen af sponsoratet, og netop samarbejdet på tværs har været en god oplevelse for alle parter.

Tomas Olesen, kontaktchef fra envision - og ekstern lektor i strategisk sponsering ved Aarhus Universitet - fortæller:

- Alka var fra start meget omhyggelig med at definere rollerne. fireball skulle forblive lead-bureau og sikre koblingen til den øvrige kommunikation. Vi skulle fokusere på at sikre den sponseringsmæssige faglighed. Og med banen tydeligt kridtet op, var det let for alle at bringe deres faglighed til bordet. For opgavens fælles bedste. 

Tom Lundquist, kreativ direktør på fireball, uddyber:

- Det har været lærerigt at få envisions sponsorekspertise ind i den kreative proces. Og det har ikke mindst været med til at sikre en relevant kobling mellem Alka som forsikringsbrand og Alka som Superliga-sponsor.

Og hos Alka mener Jacob Spangenberg, at samarbejdet har sikret en strategi, der giver Alka en klar position i fodboldjunglen:

- Vi er landet på en strategi, som handler om spille en rolle i de situationer, hvor fodboldlivet er stolpe ud, og vi er så småt gået i luften med de første elementer. Men det er kun begyndelsen. Vi er gået ind i sponsoratet med fokus på den lange bane, så der er meget mere i vente.