En ny kampagne fra Verdensnaturfonden (WWF) skal skabe opmærksomhed om overfiskeri, fortælle historien om de mennesker, der bliver ramt af problemet, og få forbrugerne til at vælge bæredygtig fisk

Bag den kreative udførelse står såmænd danske Envision, der sammen med seks andre bureauer tidligere på året deltog i pitchen om opgaven.

Det danske bureau vandt foran bl.a. de internationale kontorer hos JWT og Saatchi & Saatchi.

Enkel løsning på komplekst budskab

Kampagnen skal ikke blot oplyse de europæiske forbrugere om vigtigheden af at vælge bæredygtigt fisket fisk.

WFF vil samtidig også fortælle historien om alle de mennesker, hvis liv er afhængigt af fiskeri, og hvis eksistensgrundlag derfor er truet af overfiskeri overalt på kloden.

Og hvordan gør man så det?

Envisions kreative løsning var at betragte de små fiskere, som WWF betragter klodens udryddelsestruede dyr.

WWF er bl.a. kendt for deres liste over de dyrearter, der er mest truet af udryddelse. Her finder man bl.a. tigeren, isbjørnen og pandaen, og hvis overfiskeriet ikke stopper, kunne man i fremtiden også forestille sig: fiskerne.

Envison får alle aspekterne i budskabet med gennem ét billede, der viser en fisker, som holder en fisk frem samt teksten: ”This Species will soon be extinct – and so will the fish”.

Tilfredshed hos WWF

Herbert Peutz, der er Consumer Campaign Coordinator hos WWF, fortæller, hvorfor valget faldt på Envision:

- Vi ledte efter en løsning med både gennemslagskraft, og som kan holde over hele den 3-årige periode, kampagnen skal køre i Europa. Og det fik vi af Envision, lyder det fra ham i en pressemeddelelse.

Ifølge Peutz var der skarp konkurrence mellem deltagerne, men det danske bureau formåede alligevel at præsentere noget, som WWF kunne se sig selv i.

- Det var tydeligt, at det var en udfordring for bureauerne både at få budskabet om den nødvendige ændring af forbrugeradfærd med og samtidigt have fokus på konsekvenserne af overfiskeri og skabe empati for de mennesker, der lever af fiskeri – særligt i 3. verdenslandene, siger han.

- Med Envisions idé og eksekvering har vi fået en kampagne, WWF kan være stolte af, som også fungerer på tværs af de mange lande, den kommer til at køre i, slutter Herbert Peutz.