Den globale take-away service, Just-Eat, har konsolideret bureausamarbejdet på globalt plan, og det er - set med danske briller - gode nyheder for IUM, der bliver nyt, nordisk mediebureau.

Just Eats kommercielle direktør, Mikkel Pedersen, har deltaget i hele processen og udvælgelsen af en ny strategisk partner på mediesiden, og han siger om valget i en pressemeddelse:

- Vi ser frem til det lokale og globale samarbejde med IUM og hele UM-netværket. Vi har store vækstplaner og bliver udfordret fra nye spillere på markedet. Her er det helt centralt med et stærkt og tæt samarbejde. Det ser vi frem til sammen med IUM.

Ifølge Mikkels Pedersen er et af de strategiske indsatsområder for Just Eat en "hyper lokal tilgang til take-away-markedet": 

- Vi fører, populært sagt, en kamp om kunderne fra postnummer til postnummer. For at lykkedes med det har vi behov for et bureau, der kan integrere vores egen business intelligence med den lokale puls fra byen og lokalsamfundet, for på den måde at skabe intelligent medieplanlægning, siger Mikkel Pedersen.

Højt prioriteret kunde

Og den opgave ligger altså nu hos IUM - og Reprise, der er IUM’s digitale performance-enhed.

Hos IUM siger Managing Partner Mathias Funder til Markedsføring, at opgaven kommer til at sætte omkring 10 mand fra kontorerne i Aarhus, København og Norge i spil.

Aarhus kommer til at blive Client Service Lead, mens København bringer specialist-kompetencer - plus client service - til bordet.

Dertil kommer man til at arbejde med et dedikeret client-team i Norge, og ifølge Mathias Funder er der tale om en stor og højt prioritetet kunde, der "kommer til at passe godt ind hos bureauet".

- Vi er super glade for det nye samarbejde med Mikkel og teamet. Just Eat er et rigtig stærkt brand, som har et unikt data-indblik i kundernes adfærd, og deres forretningsmodel er lige ned ad vores boldgade under Reprise, siger Mathias Funder og tilføjer:

- Data er ikke brugbare uden en menneskelig forståelse for de sammenhænge, de skal præsenteres i, og det er i det sweet-spot mellem menneske og teknologi, vi skal vinde gamet sammen med Just Eat.

Mathias Funder vil ikke sætte konkrete tal på budgettet, men siger, at Just Eat "er i gang med en vækst-dagsorden og derfor investerer anseelige ressourcer i projektet".

Just Eats globale marketing-team sidder i London, og her har man sammen med de lokale marketing-teams valgt UM-netværket som globalt mediabureau i 10 lande.