Det amerikanske tøj-brand, Dickies Life, har valgt det lille københavnske adfærds- og content-bureau Behavior CPH som ny samarbejdspartner.

Bureauet skal eksekvere på strategi, content-udvikling, produktion og positionering af Dickies-brandet på de nordiske og siden også europæiske markeder, og de første skridt er allerede taget bl.a. med designet af en alternativ udstilling på Le Fix Galleri.

- Vi er ekstremt stolte af at have vundet Dickies Life som kunde. Det er et legendarisk og historisk mærke, som flere af kollegerne på vores bureau i øvrigt allerede helt naturligt - eller måske subkulturelt - bærer til daglig, siger Kaare Jensen, der er partner hos Behavior CPH.

Pudsigt nok kom samarbejdet i stand ved lidt af en tilfældighed, fortæller han.

Hønsenet og bilbatteri

- Vi kendte jo brandet, men hørte på et tidspunkt, at de var på udkig efter et PR-bureau. Så vi kontaktede dem, men fik at vide, at de allerede havde indgået en aftale. Men vi sendte dem alligevel et forslag til koncepter, og da de så var i København, mødtes vi med dem.

Siden blev det til flere møder, og da Dickies-folkene var meget begejstrede for danskernes forslag, ville de gerne lave en aftale for 2019.

- Og det var jo fint nok, men vi ville gerne i gang med det samme, så vi foreslog at designe og kuratere en udstilling på Le Fix Galleri. Og det lykkedes.

Udstillingen blev skabt på baggrund af 10 autentiske modeller af Dickies arbejdstøj, der repræsenterede kollektionsprøver fra 1940'erne-1980'erne.

De historiske beklædningsgenstande blev udstillet i special-konstruerede og vægmonterede displaykasser påsat hønsenet - og med en ledning fastgjort til et bilbatteri, så de besøgende på udstillingen nærmest kunne få indtryk af, at man ville få stød, hvis man rørte ved det.

Første gang er afgørende

Og den udstilling sad lige midt i skiven, lyder det fra Morten Gydesen, nordisk salgschef hos Dickies, som ser fine muligheder i det nye samarbejde:

- I Behavior CPH har vi fundet vores perfekte match, og indtil nu har vi haft gavn af deres konceptuelle og kreative kompetencer i forhold til årets Revolver-aktivering ved Copenhagen Trade Fashion Show, og senest i forbindelse med vores unikke ”Dickies Museum” udstilling, siger han og tilføjer:

- Det er første gang, vi gennemfører udstillingen, så det er ekstremt kritisk, at vores samarbejdspartnere forstår Dickies' DNA - og de potentielle perspektiver for mærket. Displayet på Le Fix Gallery har givet os den opmærksomhed, vi havde håbet på - og mere til. Så vi glæder os til at indtræde i år 2019 sammen med Behavior CPH.

Købt for 5,2 mia. kroner

Det blot halvandet år gamle bureau, der består af tre partnere og en ansat, flyttede i efteråret ind hos Liquidminds, som samtidig købte sig ind i bureauet, og Kaare Jensen ser frem til endnu mere samarbejde med det amerikanske brand:

- Dickies er et spændende brand, der lige nu trender med lynets hast blandt millennials, så vi er stærkt begejstrede for, at teame op med dem på deres winning-streak.

Udstillingen på Le Fix Galleri er nu pakket ned og klar til næste by. Det bliver Stockholm, hvor den sættes op inden udgangen af 2018 - og siden formentlig rykker videre til Tyskland.

Dickies-brandet er lige nu det helt store hit blandt unge - hvilket man kan forvisse sig om ved at læse denne artikel fra det amerikanske herremode-blad GQ - blev etableret i 1922.

Brandet tilhører i dag VF Corp., der købte det for den nette sum af 820 mio. dollar, svarende til 5,2 mia. danske kroner. VF Corp. står også bag velkendte brands som Wrangler, LEE og Vans.

Se film fra udstillingen på Le Fix Galleri her.