For tre 13 år siden besluttede ni venner sig for at starte et hobby-destilleri i et gammelt slagtehus i den lille by Stauning i Vestjylland. 

Siden er det gået slag i slag, og destilleriet har høstet flere internationale anerkendelser, så whisky-entusiaster har rettet blikket mod den lille by ved Ringkøbing Fjord.

Produktionen er i dag er blevet væsentlig større med nye bygninger. Alligevel skal man være mere end heldig, hvis man kan opstøve en flaske i sin lokale vinhandel.

Mere sjældne flasker bliver solgt til mange tusinde kroner stykket hos samlere.

Oplevelsesture i Vestjylland

Derfor er det heller ikke selve whiskyen, Stauning Whisky nu har hyret det digitale bureau Novicell til at hjælpe med sælge. 

Bureauet skal i stedet styrke Stauning Whiskys arbejde på sociale medier og via det arbejde sikre, at flere besøgende lægger vejen forbi det vestjyske destilleri nyopførte bygninger.

- Stauning Whiskys identitet er dybt forankret i den barske, vestjyske natur, og derfor er det en vigtig del af vores branding-arbejde at trække besøgende ud til os, så de rigtig kan mærke sjælen i produktet, siger Alex Højrup Munch, som er direktør og medejer af Stauning Whisky.

Målet er, at 50.000 besøgende skal lægge vejen forbi hvert år.

- Det er ikke svært at sælge vores guidede ture i weekenden, når folk har fri. Men hvis vi skal have 50.000 besøgende forbi hvert år, så er vi nødt til at have gæster i hverdagen, og så det er i høj grad det, vi skal have Novicells hjælp til, siger han.

Målrettet strategi

Det digitale bureau kender udfordringen fra en række oplevelseskunder, heriblandt Aros, Musikhuset Aarhus og Fårup Sommerland, men det er alligevel noget særligt at skulle hjælpe et whisky-destilleri, fortæller Martin Skøtt, der er Client Director hos Novicell.

- Udfordringen er noget, de fleste oplevelsesudbydere kender til. Kunderne klumper sig sammen i weekenderne og i ferierne. Derfor må man tænke ud af boksen i sin social media-strategi, siger han.

- I Staunings Whiskys tilfælde har vi blandt andet valgt at målrette vores arbejde mod de mange turister, der er i området, om som har tid til en rundvisning, når andre er på arbejde. Det har blandt andet gjort, at særligt de guidede ture på tysk er stort set totalt udsolgte, fortsætter han.

Udover at håndtere de sociale medier varetager Novicell også Staunings Whiskys e-mailmarketing-arbejde samt Google Ads.

- Alle, der interesserer sig for whisky, kender historien om Stauning Whisky, og det er naturligvis noget helt specielt at få lov at være en del af den historie, slutter Martin Skøtt.