I den nyligt udgivne The M List 2020 bliver Pravda-CEO Mette Hejl beskrevet som et ”respektindgydende menneske.”

Og kigger man på, hvad hun har leveret og kastet sig ud i den seneste tid, så er det nok en beskrivelse, der passer meget godt på den aarhusianske bureau-boss.

Hun har således både leveret et markant millionoverskud i Pravda, der, ifølge 2020-udgaven af imageanalysen fra MyResearch, desuden kan bryste sig af at have branchens mest tilfredse kunder.

Derudover har hun meldt sig på banen i den glohede debat om hverdagssexisme, hvor hun åbent har fortalt om forretningsmøder, hvor mænd tror, at det skal ende i dobbeltsengen og om tilbud på LinkedIn, der nok ellers normalt hører til på dating-appen Tinder. 

Millioner på bunden

Mette Hejl overtog CEO-kontoret hos det daværende PP Partners tilbage i 2007. Siden har hun forvandlet et skrøbeligt reklamebureau til et rendyrket B2B-bureau, der i september sidste år kunne præsentere et overskud på 4,5 millioner kroner.

Det er et resultat, der er er næsten to millioner kroner større end de foregående fires års bundlinje lagt sammen. Samtidig er toplinjen vokset med godt fem millioner kroner i forhold til året før.

- Baggrunden er, at vi har løst opgaver af særlig tung strategisk karakter, kombineret med medvind i markedet og en strategi, der bliver fulgt til dørs, siger Mette Hejl, der fortsætter:

- Vi er nået dertil, at vi er begyndt at hvile i os selv som virksomhed. Vi tør sige højt, hvad vi er dårlige til, men omvendt er vi helt skarpe på, hvad vi er dygtigst til. Aktive til- og fravalg. Præcis det vi rådgiver vores kunder om. Den tilgang har givet resultater.

HENT THE M LIST 2020 HER

Mette Hejl forklarer, at bureauet ”investerer ret heftigt i dygtiggørelse i år.”

- Det betyder også, at jeg ikke forventer samme niveau. Men vi bestræber os altid på at være en sund forretning, og vi arbejder indgående på, at det skal være uundgåeligt for en B2B-virksomhed at styre uden om Pravda, hvis man skal rebrandes, siger hun.

Sexismedebat

Godt 13 år som bureauchef har gjort hende hårdhudet nok til at melde sig på banen i debatter, der går på andet end branding af virksomheder.

Og det var hendes egne oplevelser som bureau-CEO, som Mette Hejl for nylig kastede ind i debatten om hverdagssexisme.

Det skete efter en række erhvervskvinder stod frem og fortalte om episoder, de gerne ville have været foruden.

Hvorfor blandede du dig i debatten?

- Når man igen og igen får at vide, hvor svært at det er at være kvinde, så bliver det svært at være kvinde, siger Mette Hejl.

Hun fortsætter: 

- Da jeg overtog Pravda, havde mange den opfattelse, at jeg havde arvet bureauet. Det er svært at forestille sig et værre udgangspunkt, når man er 26 år og nybegynder.

- Og jeg har siddet til møder, hvor de andre sad og ventede på, at CEO’en kom. Det kunne jeg godt have lagt mig i fosterstilling over. Men hvorfor? Nogle gange er det faktisk rigtig fedt, at man er undertippet, siger Mette Hejl.

Hun taler hurtigt og højt nu.  

- Jeg anerkender, at der finder krænkelser sted, men jeg savner nuancer. Jeg havde lyst til at stille mig op på den upopulære stol og spørge: Er det et gigantisk problem? Jeg opfordrer bare til, at vi lige trækker vejret, siger Mette Hejl og fortsætter: 

- Man kan også tage det som en kompliment, når man får at vide, at man har nogle pæne bukser på. Og hvornår blev det et problem, at nogle synes, at man er interessant eller blive inviteret ud på middag?

Hun understreger, at mænd og kvinder selvfølgelig skal opføre sig respektfuldt over for hinanden. Men hun mener også, at ”folk misforstår med vilje.” Og at medierne har en tendens til at gøre problemerne større, end de er.

Men hvis man i forbindelse med et møde får en invitation til mere, så kan det vel være grænseoverskridende? Og det kan virke upassende i situationen?

- Jeg bliver også inviteret ud osv. Jeg siger pænt nej tak. Det går mig ikke på, men jeg fokuserer heller ikke på det. Og man kan også vende en invitation om og tænke, at det da er dejligt, at nogen synes, at man er interessant. Og så komme videre. Jeg oplever det ikke som et stort problem. Heller ikke i bureaubranchen, siger Mette Hejl.

Hvilke reaktioner har du fået?

- Der er rigtigt mange kvinder, som har skrevet tusinde tak for mit indspark. Og der er også mange mænd, der har skrevet til mig, at de er blevet krænket, men dem hører vi ikke om i medierne. Det er da lidt tankevækkende. Og så er der dem, der mener, at jeg burde have ladet være, siger Mette Hejl.

Hun tilføjer:

- Der er ikke ret mange kvinder, der har lyst til at stille sig op på ølkassen og sige de her ting. Det er trist, for jeg synes, at der er brug for, at billedet bliver mere nuanceret.

Pippi Langstrømpe

Spørgsmålet er, om Mette Hejl selv mener, at hun lever op til The M List-beskrivelsen som ”respektindgydende.”

- Det kom lidt bag på mig, at det stod der, siger hun. 

Hun griner, mens hun tænker sig lidt om.

- Man skal ikke være bange for at træde i karakter. Jeg tror, at meget handler om vilje og stædighed til at opnå noget. Jeg kan godt lide den der Pippi Langstrømpe-approach: Det har jeg ikke prøvet før, det kan jeg sikkert godt finde ud af, siger Mette Hejl.

Hun tilføjer: 

- Samtidig er jeg bevidst om, at jeg og Pravda-holdet ikke er ufejlbarlig. Vi laver selvfølgelig fejl. Det er naturligt at lave fejl, men vi laver helst ikke den samme fejl to gange. Det er min indgang til at leve generelt set og til at være arbejdsgiver.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Blå bog:

  • Navn: Mette Hejl
  • Alder: 40
  • Uddannelse: "Self-made", bureauudannet projektleder, Mini MBA
  • Stilling: CEO, partner, Pravda