For et år siden droppede Sunrise betegnelsen reklamebureau og redefinerede sig i stedet til The Commercial Transition Agency.

Dermed ville Sunrise gå til markedet "som et bureau, der er lidt modigere end konsulenthusene, men samtidig mere tænksomme end de traditionelle reklamebureauer”, som Simon Hertz, CEO og partner i Sunrise, dengang forklarede.

Og den strategi ser umiddelbart ud til at virke, fremgår det af bureauets netop offentliggjorte regnskab for 2018.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER

Heraf fremgår det, at omsætningen steg med godt 25 procent i 2018, mens der for andet år i træk blev leveret sorte tal på bundlinjen i millionklassen.

- Vi er godt tilfredse med resultatet og meget stolte af teamet som har været med til at realisere strategien, lyder det fra Lars Egtoft, CFO og partner i Sunrise, som han kom til som led i et generationsskifte, hvor også Mikkel Heideby blev ny partner.

Simon Hertz er også tilfreds:

- Vi lagde i 2017 en plan for de næste tre år, hvor første år primært handlede om at få det rigtige hold på plads. I år to, som vi i fuld gang med nu, har vi fokus på at udvikle os yderligere og dermed også få vores værktøjer og processer endnu mere på plads, siger han.

Masser af nye kunder

Fremgangen kommer efter en hård tid for for bureauet, hvor først konkursen i elektronikkæden FONA og senere lukningen af discountkæden KIWI medførte pludselige exits til de to store kunder og dermed indtægter i millionklassen.

Nu er bøtten vendt, og Sunrise tiltrækker i stedet nye kunder i kategorien mellemstore virksomheder med internationale ambitioner, som er bureauets nye fokusområde, fortæller Simon Hertz. 

- Hos Sunrise har vi specialiseret os i at hjælpe mellemstore virksomheder. Det gør vi, fordi de har mod, vilje, agilitet og handlekraft til at sætte sig nye mål og gå efter dem. Kan vi som bureau fortsætte med tilføre de mellemstore virksomheder strategisk indsigt og klarhed, er der masser af attraktive muligheder i markedet, mener Simon Hertz.

I 2018 føjede Sunrise bl.a. Sampension, Hafnia Tankers, BW Group, Grohe, The Whole Company, BankInvest og Roche til kundelisten.

- Selv om det naturligvis er forskellige virksomheder, har de til fælles, at de vil noget. Det gør det sjovt, spændende og udfordrende at arbejde sammen med dem, siger Simon Hertz.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Retter blikket mod udlandet

Væksten i 2018 i Sunrise – der også medførte en markant udvidelse af medarbejderstaben – forventer Simon Hertz, der fortsætter: 

- Det er faktisk over vores forventninger, at vi allerede er vokset signifikant i et år med kraftige investeringer. Det er jo sket i et år, hvor vi blandt andet bød velkommen til flere end 20 dygtige profiler, heriblandt vores nye partner Lisbet Jantzen, som kom direkte fra B&O og med Kunde & Co-baggrund ligesom flere af os andre, siger Simon Hertz.

- Overskriften for 2020 er yderligere fuld kraft frem både i Danmark og på nære eksportmarkeder som eksempelvis Sverige og Tyskland, slutter han.

Hovedtal Sunrise A/S

(I mio. kr.)                            2018              2017

Nettoomsætning                 34,1               26,3

Resultat før skat                   1,5                 3,2

Årets resultat                        1,2                 2,5

Egenkapital                           1,8                 0,6

Gns. antal ansatte                33                  28