En enkelt fejltagelse eller misforståelse på en restaurant, eller hos en kundeservicemedarbejder i en hvilken som helst virksomhed, kan resultere i en dårlig anmeldelse eller dårlig omtale på fx sociale medier.

Og spreder rygterne sig, kan det i værste fald skade virksomhedens gode navn og rygte.

Det er baggrunden for, at Atak - et københavnsk online marketingbureau med speciale i bl.a. søgemaskine-optimering og reputation management - nu vil tilbyde at sikre virksomheders brand, navn og omdømme på nettet på abonnementsbasis.

- På den måde skal virksomheder ikke længere bekymre sig om skyhøje omkostninger. Uanset om sagen er lille eller omhandler en større shitstorm, lyder det fra bureauet.

Dårlig omtale kan naturligvis både være velfortjent og ufortjent, erkender manden bag bureauet, William Atak, men ofte skyldes det misforståelser:

- Det er forkasteligt, at en hel virksomhed kan blive hængt ud offentligt, fordi én person har haft én dårlig oplevelse på grund af én person i en hel virksomhed. Dårlig omtale er nutidens gidseltagning - og det skal tages seriøst, siger han.

Ideen i produktet, der har fået navnet SAFEonNET, er, at virksomheden med et fast abonnement får mulighed for at indberette eller anmelde dårlig omtale, så snart den er sket, og få håndteret situationen med det samme.

Det kan minde om en almindelig tyveriforsikring bortset fra, at der ikke er tale om noget, man køber hos et forsikringsselskab, men om et abonnement hos bureauet.

SAFEonNET tilbydes i første omgang i Danmark, men det er planen at nå ud til hele Norden og på sigt at kunne tilbyde løsningen globalt.

Prisen for et såkaldt Basic-abonnement starter ved 6.750 kroner om året, men SAFEonNET oplyser, at abonnementsprisen afhænger af branche og antal ansatte.  

Du kan læse mere om ”shitstorm”-sikringen her.