Jacob Gallaus, der er ny Country Manager for Splay One i Danmark, har først og fremmest til opgave at vende minus til plus.

Det fortæller han til Markedsføring.

- Vi har et fantastisk hus med fantastiske mennesker. Det skal vi nu have konverteret til en sund forretning og en stabil virksomhed, siger han.

Jacob Gallaus har pr. 1. august formelt overtaget stillingen som Country Manager efter Adrian Langer, der i 2014 stiftede Splay, som i sommeren 2018 fusionerede med Nice One.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER

Nu er der skiftedag på posten, og Jacob Gallaus, som har været en del af Splay-holdet siden 2014, kan for alvor sætte sig til rette i sin nye stol.

Her er der et år efter fusionen nok at gøre. 

For kaster man et blik på Splay Ones danske 2018-regnskab, viser der sig et underskud på lidt mere end 2,1 millioner kroner, mens egenkapitalen er på minus syv millioner kroner. Selskabet holdes således reelt i live af ejeren Nordic Entertainment Group. 

En analyse af 14 danske influencer-bureauers, herunder Splay Ones, økonomi fra Slots- og Kulturstyrelsen fra februar i år viste, at de færreste influencer-bureauer er guldrandede forretninger.

Det på trods af at de 14 bureauer i 2017 omsatte for mere end 100 millioner kroner, hvilket var mere end en fordobling i forhold til 2016.

LÆS OGSÅ: INFLUENCER-BUREAUER VOKSER LYNHURTIGT - FÅ TJENER PENGE.

Dermed er Splay Ones økonomi ikke et særsyn. Og med tallene følger også en erkendelse:

- Jeg tror ikke, at man kan bygge en sund forretning på kun at være et influent-hus. Man skal i dag tænke hele værdikæden igennem, siger Jacob Gallaus.  

Han tilføjer: 

- Det skal vi stadig arbejde med, så vi får redefineret den måde, vi tænker vores ydelser på.

Det handler blandt andet om at få tænkt produktionen, indholdet og influenten, målgruppen og kanalvalget sammen fra begyndelsen.

På den måde vil de kommercielle muligheder åbenbare sig mere tydeligt, mens indholdsdelen vil blive løftet i både form og indhold, når influenters, produktionsfolks og tekstforfatteres kompetencer lægges sammen, mener Jacob Gallaus.

Ikke nemt at fusionere

Hvornår er du en succes?

- Når vi viser sorte tal. Det håber jeg, at vi gør, når vi går ud af 2019. Jeg vil nok ikke lægge hånden på kogepladen og love, at det sker i år, men det er planen, siger Jacob Gallaus, der tilføjer:

- Jeg bliver målt på bundlinjen, men jeg synes også, at jeg er en succes, når jeg kan se, at medarbejderne er stolte af det, de laver.

Han forklarer, at den fremtidige økonomiske fremgang blandt andet skal hentes ved, at man internt sikrer, at man ”bruger hinanden bedst muligt på tværs af afdelinger.”

- En sammenlægning koster altid mange penge. Men nu er vi der, hvor vi kan sige, at vi kan begynde at arbejde med de kompetencer, de planer og de visioner, som vi mente, der ville komme ud af sammenlægningen. Når man slå to selskaber sammen, så går der tid, før man finder ud af, hvordan rollerne skal være, siger Jacob Gallaus.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han uddyber:

- Det er et meget salgsorienteret hus, der er blevet lagt sammen med et meget produktionsorienteret hus. I feltet mellem vores kunde- og produktionsfolk skal der skabes en anderledes bro end den, der har været hidtil. De skal arbejde tættere sammen, mens nogle måske skal arbejde begge steder. 

Den nye Country Manager forklarer, at selv om man tror, at det er nemt at slå to firmaer sammen, så viser virkeligheden sig af og til at være anderledes. Han forklarer dog også, at han er blevet overrasket over, hvor hurtigt, der er ”blevet skabt en fælles kultur.” 

- Når det er sagt, så er det kommet bag på mig, hvor forskelligt vi tænkte i forhold til at bygge tingene, selv om de umiddelbart mindede meget om hinanden, siger Jacob Gallaus og fortsætter:

- Når man er et hus, der groft sagt er bygget på det, som YouTube’ere laver, så giver man også meget frihed fra sig. Ligeså snart du kommer et produktionsapparat på, så kommer der mere kontrol ind over.

Ambitionen med Splay One er fortsat, at ”styrke positionen og bygge nordens ledende selskab indenfor branded content.”

Jacob Gallaus har derudover som ambition at skabe ”et hus, som bliver meget mere synligt, når det kommer til digital underholdning i alle afskygninger.”

Splay One beskæftiger i dag 22 fuldtidsansatte. Derudover kommer et varierende antal freelancere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.