Siden 2011 har københavnerne levet side om side med hegn, der har gemt på Danmarks største anlægsprojekt i mere end 400 år, Cityringen. Og efter en udbudsrunde har Metroselskabet nu valgt det bureau, der skal stå i spidsen for den kommunikative lancering af projektet.

Valget er faldet på Hjaltelin Stahl, som ifølge EU’s udbudsportal TED, har scoret projektet – til en værdi af omkring 10 mio. kroner – foran tre andre bureauer.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

- Efter en lang budrunde med meget solide og velgennemarbejdede bud fra de fire prækvalificerede bydere har vi fået en vinder, der har vist stærk strategisk forståelse og en skarp forståelse for brug af data i udvikling af kampagner, siger Lise Hein, der er kommunikations- og marketingchef i Metroen, i en pressemeddelelse.

Lanceringen af den nye metrolinje starter med en kick off-event, der skal bane vejen for resten af kampagnen, der ifølge bureauet kommer til at fylde i mediebilledet fra andet halvår af 2019. 

Til at løse opgaven har Hjaltelin Stahl derfor allieret sig med eventbureauet Wishbone, som formentlig senest er kendt for at stå bag den imponerende folkehyldest til Kim Larsen på Rådhuspladsen.

Alle har en mening om metroen

Opgaven omfatter ifølge udbudsteksten:

 Reklamebureauydelser i forbindelse med åbning af Cityringen og Nordhavn, dækkende alt fra strategisk kommunikationsrådgivning og konceptudvikling til endelig kampagneeksekvering på tværs af platforme og kanaler, samt udvikling og planlægning af events i forbindelse med den kommercielle lancering.

Og hos Hjaltelin Stahl, hvor arbejdet så småt er gået i gang efter årsskiftet, oplyser man, at de første resultater af indsatsen bliver synlige fra 2. halvår af 2019. 

- De fleste har en mening om den nye linje, allerede inden den åbner, og det gør det absolut ikke til en nem opgave. Men det er også det, der gør opgaven spændende, siger Jesper Jørgensen, Chief Client Service Officer og partner hos Hjaltelin Stahl.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Og forventningerne til samarbejdet er da også høje – også internt hos Hjaltelin Stahl, siger Kenneth Kaadtmann, der er Creative Lead på opgaven:

- Cityringen er jo et kæmpe projekt, der kommer til at ændre København for altid - og ikke mindst den måde vi bevæger os rundt i byen på. Så der følger selvfølgelig et stort ansvar med i forhold til de kampagner, vi udkommer med, og ambitionerne mærkes tydeligt hos alle, der er involveret.

Metroselskabet oplyser, at i alt 17 bureauer søgte om at blive prækvalificeret til budprocessen. Fire gik videre - og Hjaltelin Stahl løb altså med opgaven.