Når man skal bedømme bureauers evne til at tjene penge, så kan der være forskellige indgange. Den mest oplagte vil være det største nominelle overskud, men det vil indsnævre feltet til de største bureauer.

Man kan også kigge på overskudsgrad – altså hvem der får mest ud af hver omsat krone. Endelig kan det også være interessant at se på, hvem der har forbedret sig mest i det seneste regnskabsår.

Det er alt sammen noget, der fremgår af den årlige Trendrapport fra MyResearch, som ud over de årlige CMO trendanalysen og Bureaudirektør trendanalysen også rummer en nøgletalsanalyse baseret på næsten 300 bureauer.

Når det kommer til at tjene penge, så er Wunderman i en klasse for sig selv. Bureauet præsterer det klart største overskud i kroner.

Og det præsterer også årets største fremgang i kroner. Men må dog takke til takke med en 2. plads, når det kommer til overskudsgrad (efter AdPeople).

Det efterlader dog ikke meget tvivl – Wunderman er Danmarksmester i oveskud.

En af forklaringerne skal formentlig findes i, at bureauet arbejder med store internationale kunder på internationale markeder. Det er en forretning, der rummer meget produktion, og som har været skalerbar. Det vil formentlig være svært at tjene så mange penge i almindelig konkurrence om lokale danske kunder og budgetter.

Kigger man på dem, der får mest ud af en bruttoavancekrone (overskudsgrad), så er AdPeople med 50,4 bedre end alle andre. Her er der formentlig også tale om en internationalt fokuseret forretning.

Til gengæld er det de mindre bureauer, der herefter dominerer listen over størst overskudgrad – anført af HelpPR (45,5), Epicent (39,4) og S360 (37,1).

Selvom de hører til de mindre bureauer (under 40 mio. kr. i bruttoavance), så er de ikke nødvendigvis så små, at der ikke kan være tale om store penge. HelpPRs overskud er f.eks. 14,06 mio. og S360’s overskud er på 11,28 mio. kr.

Blandt de mindre bureauer er det Anthill Agency, Shape og Rechnitzer, der har præsteret den største fremgang i overskud. De har hver forbedret deres bundlinje med ca. 5,5 mio. kr.

Og skal vi så lige have Danmarksmesteren i at tabe penge med, så bliver det Designit med et underskud på omkring 40 mio. kr. Det er Designit Danmark, men internationale aktiviteter spiller givet en rolle i dette underskud.

Danmarks 5 største bureauoverskud

(bureau, overskud, overskudsgrad)

  • Wunderman                          72,99 mio. kr.                     32,7
  • Dentsu Aegis Network        50,35 mio. kr.                     24,1
  • Hjaltelin Stahl                       34,16 mio. kr.                     28,1
  • Magnetix                               33,13 mio. kr.                     21,1
  • OMG                                       27,99 mio. kr.                    17,0

MyResearch Trendrapporten 2018 er sponsoreret af Agillic, Magnetix og Hjaltelin Stahl. Den rummer tre analyser i en rapport:

  • CMO trendanalysen, der afdækker, hvordan annoncørerne disponerer deres marketingbudgetter. 179 CMO’er repræsenterende et marketingbudget på 7,3 mia. kr. har deltaget.
  • Bureaudirektør trendanalysen med deltagelse af 90 bureaudirektører repræsenterende en bruttoavance på 3,1 mia. kr. Her svarer de på en række spørgsmål om udviklingen på bureauet og i markedet.
  • Og endelig nøgletalsanalysen, hvor de samlede tal for branchen bygger på 293 bureauer/grupper og hvor der vises nøgletal på alle bureauer over 7,5 mio. kr. i bruttoavance plus et antal udvalgte andre.

Rapporten koster 3.950 kr. og der gives 10 pct. rabat til medlemmer af Dansk Markedsføring. Den kan bestilles hos adm. dir. Mogens Østergaard, mo@myresearch.dk