Først handlede det om Big Data. Så om disruption. Og nu bruges Marketing Automation-begrebet her, dér og alle vegne.

Alligevel er der 36 pct. af danske CMOs, der stadig ikke ved, hvad begrebet egentligt dækker over, i hvert fald hvis man kan fæstne lid til en ny Epinion-undersøgelse foretaget blandt 150 danske CMOs for den danske softwarevirksomhed Agillic.

- For os, der dagligt ser rigtig store resultater blive opnået med Marketing Automation, er det noget af en øjenåbner, at begrebet er fremmed for mere end en tredjedel af dansk erhvervsliv, siger Rasmus Houlind, Chief Strategy Officer i Agillic.

- I udlandet er marketing automation allerede ligeså vigtig en ingrediens i markedsføringen som smør er i bearnaise. Du kan godt prøve uden, men det bliver aldrig rigtig bearnaise. Vi ser det som vores fornemmeste opgave, at lære danske CMOs smagen af rigtig Marketing Automation, fortsætter han.

Ekspert: Need to have - ikke nice to have.

Marketing automation handler i grove træk om at udvikle og implementere intelligente, digitale og frem for alt automatiserede marketingsystemer.

I praksis sker det ved at skabe personlige budskaber med baggrund i data og indsigt fra kunderne, designe kunderejsen og derefter kommunikere til den rette person, på det rigtige tidspunkt og på den rigtige kanal.

- Det handler om at sætte kunden i centrum, og her er det ret overraskende, at man i et marked med gigantiske udbydere som Adobe, IBM og Salesforce ikke har formået at formulere den value proposition mere gennemslagskraftigt, for det er altså ikke længere Nice to Have - det er Need to Have, vurderer loyalitetseksperten Nikolaj Nørgaard fra svenske Kaplan, der rådgiver store virksomheder i ind- og udland om værdiskabelse gennem kundeloyalitet.

Langt fra ambition til action

Overraskelsen bliver ikke mindre af, at 77 pct. af respondenterne i undersøgelsen angiver salg til eksisterende kunder som hovedprioritet, samtidig med at kun 15 pct. af respondenterne har planer om at investere i marketing automation i 2017.

Et modsætningsforhold, der får Nikolaj Nørgaard helt op af stolen:

- Marketing automation er en særdeles effektiv metode til at øge salget til eksisterende kunder og styrke loyalitetsforholdet mellem virksomheden og den eksisterende kundebase - og derigennem opnå strategiske markedsføringsmål.

- Det virker ret paradoksalt og egentlig lidt pinligt, at så mange CMOs på den ene side gerne vil vækste, men på den anden side ikke vil investere i forudsætningsgrundlaget for selvsamme vækst. Det er tydeligt, at der desværre er langt fra ambition til action i Danmark, slutter Nikolaj Nørgaard.

Tjek selv undersøglesen ud herunder (PDF). Agillic står i øvrigt den 30. maj bag Agillic Summit på Nationalmuseet, hvor Rasmus Houlind tilføjer, at man vil give danske erhvervsfolk en smagsprøve, der kan skubbe ambitionerne længere frem mod eksekvering.