Dentsu Aegis-bureauet Isobar har taget konsekvensen af den omsiggribende tendens til insourcing af marketing blandt annoncører og oprettet en ny, global service.

Servicen har fået navnet Accelerate, og ideen er at hjælpe brands med at styrke deres inhouse marketing-arbejde og -kompetencer.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ifølge branchemediet Campaign vil man tilbyde kunderne ”partnerskaber, der hurtigt kan reagere på forretnings-udfordringer og levere skræddersyede løsninger.”

Isobar Danmark-direktør, Martin Bochineck, bekræfter nyheden, men siger også, at man i Danmark længe har arbejdet efter de samme principper, som nu rulles ud globalt.

- At hjælpe kunderne med retning, rekruttering, tech-løsninger og træning har vi gjort i mange år, så det er nok mere nyt i en række andre lande, hvor praksis er anderledes, siger han og tilføjer:

- Men Accelerete-tilbuddet bliver globalt mere konceptualiseret nu.

Tendensen er klar

Og meget tyder på, at det giver god mening for bureau-branchen at tænke i disse baner.

Ifølge en Forrester-rapport fra 2018 har 64 procent af CMO’erne i dag inhouse-planer mod 42 procent ti år tidligere, og også Dentsu Aegis’ egen CMO Survey 2019 peger i dén retning: Den viser, at 52 procent at CMO’erne har planer om at hente flere marketing-kompetencer inhouse i de kommende tre år.

Isorbar har ifølge Campaign allerede leveret inhouse projekter til globale kunder – herunder schweiziske IATA og danske OK.

Også en anden mediebureau-gruppe, Mediabrands, har bevæget sig ind i inhouse-sfæren: Her etablerede man i starten af 2019 konsulentbureauet Ignite med det formål - på nordisk plan - at hjælpe annoncører med in-housing strategier i praksis.