- Det er virkelig dumt. 

Sådan lyder den umiddelbare reaktion Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i Kreativitet & Kommunikation, da Markedsføring spørger, hvad hun mener om, at et bureau i f.eks. pressemateriale fremhæver tal for omsætning og antal medarbejdere, som ikke findes i bureauets officielle regnskab.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Tine Aurvig-Huggenberger understreger, at et bureauregnskab naturligvis skal være retvisende, og overholde lovens bogstav:

- Men hvis man så derudover vælger at kommunikere tal, der ikke stemmer overens med regnskabet, så er det en markedsførings-strategi, der rammer en selv lige i nakken, siger hun og tilføjer:

- Eller som DDB-grundlæggeren Bill Bernbach engang sagde: ”Det stærkeste element i markedsføring er sandheden”. 

75 eller over 200 medarbejdere?

KreaKom-direktørens reaktion kommer efter, at Markedsføring mandag fortalte om regnskabet for Charlie Tango A/S, der ikke giver ikke det fulde billede af, hvordan det står til i det digitale bureau. 

I en pressemeddelelse fra bureauet hedder det således, at bureauet har ”en omsætning på omkring 300 millioner kroner” og ”beskæftiger over 200 medarbejdere”.

Men i regnskabet fra Charlie Tango A/S, kan man i stedet læse om en bruttofortjeneste på 53,6 millioner kroner, 75 medarbejdere, et underskud på minus 10,7 millioner kroner - og en egenkapital på minus 2,3 millioner kroner. 

LÆS OGSÅ: DIGITALT BUREAU PRALER AF TAL DER IKKE FINDES I REGNSKABET

Charlie Tangos CEO, Lars Bjørn Falkenberg, forklarede dengang via mail tallene på denne måde:

- Regnskabet fra den legale enhed Charlie Tango A/S indgår som en delmængde af den samlede forretningsenheds regnskab, der ikke selvstændigt offentligøres eksternt.

Han tilføjede, at det derfor kan ”være vanskeligt at konkludere noget entydigt i forhold til udviklingen i aktiviteterne i hele Charlie Tango baseret på den eksterne del af regnskabet alene”.

Skeptiske analytikere

Efterfølgende reagerede to markedsanalytikere også med skepsis over tallene fra det digitale bureau:

- Når en virksomhed – eller en virksomhedsleder – melder ting ud, der ikke stemmer overens med, hvad der står i regnskabet, så bliver jeg som analytiker straks skeptisk, sagde Ole Egholm fra Dansk Brancheanalyse. 

LÆS OGSÅ: DET SIGER EKSPERTERNE EFTER OMDISKTUTEREDE CHARLIE TANGO-TAL.

Hos Sydbank mente analysechef Jacob Pedersen, at interne strukturer godt kunne betyde, at begge tal for så vidt var rigtige, men som han sagde:

-  For mig virker det mest som markedsføring, at man på hjemmeside og i pressemateriale fortæller om mange flere medarbejdere og stor omsætning. 

- Det er jo en gratis badebillet, når man ikke kan gå ind og se tallene nogen steder.

Skader det branchen?

Tine Aurvig-Huggenberger kalder det generelt ”dårlig stil” at oplyse forskellige tal, men hun mener til gengæld ikke, Charlie Tango-tilfældet risikerer at skade bureaubranchens troværdighed generelt:

- Nej, det mener jeg ikke, der er nogen risiko for. Det her er ikke et almengyldigt problem i bureaubranchen, siger hun og tilføjer:

- Er man medlem hos os, så er man jo desuden også underlagt vores etiske kodeks, som blandt andet siger, at man skal kommunikere i forhold til fakta.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Så hvis et medlem hos jer kommunikerede så forskellige tal ud om antal medarbejdere, størrelse og performance, så ville I tage fat i vedkommende?

- Ja, hvis nogle af vores medlemmer opførte sig så dumt, så ville vi helt klart reagere, siger Tine Aurvig-Huggenberger.