Reklamebureauet Mensch har netop offentliggjort endnu et årsregnskab med et millionoverskud, der skiller sig ud i den danske reklamebureaubranche.

Det blev i 2018 – i lighed med i 2017 – til 5,6 millioner kroner på bundlinjen. Dermed bidrog bureauets 12 medarbejdere hver med 471.000 kroner til overskuddet.

Til sammenligning var gennemsnittet i den danske reklamebureaubranche 73.000 kroner per medarbejder i 2017, viser Dansk Brancheanalyses rapport ”Reklamebureaubranchen 2018”.

- Det er svært at være andet end tilfreds, når man i fællesskab præsterer sådan et resultat igen, siger Christina Tønnesen, Managing Partner for Mensch, der fremhæver, at resultatet vel at mærke blev skabt i et år, hvor bureauet måtte sige farvel til en af sine helt store kunder i skikkelse af DSB.

- Det er klart, at det betyder noget at sige farvel til en kunde af den størrelse, og derfor er resultatet selvfølgelig endnu mere bemærkelsesværdigt. Vores omsætning faldt en smule i 2018, men der er kommet mange nye kunder til, og det har betydet, at vi kan levere samme flotte resultat som i 2017.  Det er jeg særdeles tilfreds med, siger Christina Tønnesen.

Et lille bureau, men…

Mensch er målt på antallet af medarbejdere langt fra at være blandt de største i den danske reklamebranche, men bureauet ”fylder” alligevel en hel del.

Eksempelvis blev Mensch i 2018 kåret som Årets Digitale Bureau ved Danish Digital Award – ikke mindst takket være kampagne-hittet Faroe Islands Translate – og i 2018-udgaven af MyImage-undersøgelse fra MyResearch blev Mensch udnævnt til det reklamebureau herhjemme, der har de mest tilfredse kunder.

- Det er altid rart med en sund og robust økonomi, men jeg er faktisk mere stolt af, at vores kunder er så tilfredse med vores rådgivning og løsninger, siger Christina Tønnesen.

Hvor meget regner du med, at I vokser i 2019?

- Vi har ikke noget vækstmål og for at være helt ærlig, så drømmer vi faktisk ikke om at blive et kæmpe reklamebureau målt på antal af medarbejdere, omsætning og så videre, siger Christina Tønnesen, der fremhæver, at hun er mindst lige så stolt af, at Mensch også ”menneskeligt kom mere end tilfredsstillende ud af 2018”.

På hvilken måde?

- Vores formål er – som navnet også antyder – at gøre verden en lille smule mere menneskelig, og det synes jeg, at vi er lykkes med via blandt andet de løsninger, vi leverede til kunderne i 2018, siger hun

Christina Tønnesen kan også fortælle, at Mensch er kommet godt fra start i 2019 på kundesiden - og at hun er optimistisk for året.

I særdeleshed set i lyset af de nye kompetencer, som bureauet har fået på den kreative front. 

Mensch har hentet yngre, kreative profiler som Simon Naver, Mads Nicolai Mardahl og Frederik Halby til bureauet. 

- Dermed står vi i dag med et stærkt, kreativt team, som allerede er i fuld gang med at løse spændende opgaver. Vi har foretaget en række investeringer i nye folk, men jeg forventer da et pænt resultat for 2019 også, siger Christina Tønnesen.

Hovedtal Mensch P/S:

(mio. kr.)                             2018              2017

Bruttofortjeneste                14,8               15,7

Driftsresultat                        5,7                 5,7

Årets resultat                        5,6                 5,6

Egenkapital                           8,8                 8,8

Gns. antal ansatte               12                   9