Mindshare voksede en smule på toplinjen og med over 30 procent på bundlinjen i 2019, der var GroupM-bureauets 20. leveår.

Det oplyser Martin Ove Rasmussen, CEO i Mindshare, på baggrund af netop reviderede tal for regnskabsåret 2019.

- Jeg er meget tilfreds. Ikke mindst med at vi leverede tocifret vækst på bundlinjen i et år, hvor vi havde gang i rigtig mange ting, siger Martin Ove Rasmussen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

En af disse var at fuldende rejsen mod at forandre Mindshare fra et klassisk mediebureau til integreret medie- og kommunikationsbureau.

Er I nået i mål med det?

- Ja, jeg synes faktisk, at vi er der nu. Vi er hvert fald meget tæt at have transformeret os til det integrerede bureau, vi ønsker at være, siger Martin Ove Rasmussen.

I 2018 var det især forretingsområderne programmatic, search, social og web-tv, der drev væksten i Mindshare. Hvad var det i 2019?

- Det har været ret bredt, men mest markant har nok været vores opgradering på PR-fronten, da vi ved udgangen af 2018 begyndte at repræsentere Hill+Knowlton herhjemme. Det har virkelig været et vækstområde, siger Martin Ove Rasmussen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Flere ting at juble over

Foruden regnskabstallene glæder Mindshare-CEO’en sig over, at bureauet gjorde sig positivt bemærket på andre parametre i 2019.

Mindshare blev eksempelvis udpeget som det mest innovative bureau i MyResearchs årlige Imageanalyse, ligesom opgørelser viste, at Mindshare placerede sig i Top 3 blandt danske bureauer, når det handler om kundetilfredshed og -loyalitet.

Derudover blev det – på trods af mindre fokus på indsendelser til awardshows – til blandt andet en Creative Circle Award for et arbejde udført for Dyrenes Beskyttelse, ligesom arbejde udført for Unilever blev hædret med en pris ved Native Awards i november 2019.

Og hvad er forventningerne til 2020?

- Vi havde en rigtig god start på året, men det er klart, at coronakrisen har vendt op og ned på det meste. Det er stadig svært at forudse, hvad der kommer til at ske, men forhåbentlig kommer der så meget gang i markedet i fjerde kvartal 2020, at vi kan hente en del af det tabte tilbage, siger Martin Ove Rasmussen.

Han kan også kan fortælle, at Mindshare har tilpasset sig situationen med blandt andet en lønnedgang på 10 procent i ledelsen, og en tilsvarende (frivillig) ordning for de øvrige medarbejdere i bureauet.

- Lige nu tror jeg, at vi kommer ud af året med et fald på toppen mellem 10 til 15 procent, slutter Mindshare-CEO’en.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hovedtal Mindshare:

(mio. kr.)                             2019              2018

Omsætning                        341,9             339,2

Driftsresultat                        9,6                  7,1

Årets Resultat                       7,1                  5,4

Egenkapital                         44,4               37,3             

Du kan dykke ned i Mindshares 20-årige historie her.