Årets MyImage-analyse byder på pæn stabilitet i toppen af mediabureau-listen, men lige under ”the usual suspects”: Carat, OMD og MediaCom, springer et nyt navn i øjnene.

Analysen, der produceres af MyResearch i samarbejde med Dansk Markedsføring, placerer således i år Wavemaker på en samlet 4. plads blandt de danske mediabureauer. 

Bureauet er resultatet af en fusion mellem de to GroupM-bureauer MEC og Maxus, og navnet Wavemaker er dermed bare et år gammelt. 

Alligevel har man formået at gøre sig så positivt bemærket hos annoncørerne, at det rækker til en placering i Top 5 - foran velkendte og etablerede mediabureau-brands som fx PHD, Vizeum og IUM.

- Fusionen af MEC og Maxus gav os mulighed for at positionere os som andet og mere end et bureau, der sælger medier og indrykninger.Det har vi arbejdet på i et år nu, og det er fedt, at vores kunder anerkender indsatsen. Det er vi stolte af, siger Kristian Bæk-Mikkelsen, adm. direktør i Wavemaker.

Og ikke nok med, at bureauet markerer i den samlede top: Der er også andre grunde til at glæde sig over analysen, hvis man er en Wavemaker. Helt præcist 5 af slagsen.

Fusion åbnede nye muligheder

Målt på analysens 9 kvalitative parametre tager det unge fusionsbureau ganske usædvanligt 5 førstepladser. 

LÆS OGSÅ: MEDIABUREAUER I IMAGEKAMP: DUOPOL NÆRMER SIG TRIUMVIRAT.

Annoncørerne placerer således bureauet som nummer 1 på følgende udsagn: Gode digitale kompetencer, gode til at analysere og anvende data, gode til at samarbejde med andre bureautyper, gode til at skabe resultater oggod forståelse for kundernes forretning.

- Det passer næsten perfekt til den strategi, vi er gået i markedet med. Styrken på data og det digitale ligger jo i familien (GroupM, red.), samarbejde er en af vores kerneværdier, og forretningsforståelse og effekt er altid det absolutte kardinalpunkt i rådgivningen og eksekvering for vores kunder, siger Kristian Bæk-Mikkelsen.

Han mener, at netop fusionen og de processer, der følger naturligt af en sammenlægning, gav mulighed for at udvikle et en ny position:

- Det positive ved en fusion er jo, at man får ”tvunget” en ny brand-fortælling ind. Sådan var det også for os.Vi har brugt tid på at overveje og tale om, hvem vi er, hvem vi gerne vil være, hvordan vi ser markedet - og vi har henvendt os proaktivt til vores kunder om dette. Det tror jeg har været med til at give os en klar profil. 

LÆS OGSÅ: DIGITALE BUREAUER MÅLT OG VEJET: HER ER ÅRETS IMAGE-KONGE.

Et enkelt ”men” sniger sig dog ind, når man nærstuderer Wavemakers resultater i MyImage-analysen.

Stadig noget at arbejde med

Bureauet er således faldet ganske markant på kendskab. På ingen måde usædvanligt, idet man optrådte som MEC og Maxus i både 2017- og 2018-analysen, og erfaringen viser, at navneskift koster på kendskab. I varierende grad.

I 2017 og 2018 lå kendskabet til MEC på henholdsvis 62 og 57 procent, hvilket dengang rakte til en placering cirka midt i feltet (på kendskab alene), men i år lander bureauet, under Wavemaker-navnet, på en kendskabsgrad på 44 procent. Og det rækker kun til en placering som nummer 11 ud af 14.

Og da et lavt kendskab erfaringsmæssigt hjælper lidt på vej i forhold til at levere gode resultater i den samlede analysen, så er Kristian Bæk-Mikkelsen helt bevidst om, at der er noget at arbejde med.

- Vi har naturligvis brugt mange interne ressourcer på fusionen. Nogle af disse vil vi gerne vende eksternt, så vi får ressourcer til at blive mere proaktive på markedsføringen af os selv på fx konferencer og i paneler. Vi forventer også at være mere aggressive på pitches.

LÆS OGSÅ: 768 ANNONCØRERS DOM: DISSE 10 REKLAMEBUREAUER HAR DET BEDSTE IMAGE.

Og hvis du skal kigge lidt længere frem: Hvor er så Wavemaker om 5 år?

- Vi kommer stadig til at stå på vores tre ben: Medier, content og teknologi, men der vil ligge andet i begreberne til den tid. 

- Den traditionelle mediesælgerrolle er utvivlsomt stærkt forandret om fem år. Vi kommer til at rykke endnu mere over i rådgivning, og udvikling af egne værktøjer og platforme. Og så kommer der en helt ny komponent, som vi ikke ved hvad er endnu. Det er det der gør vores branche så spændende.

Hvem synes du skuer fremad i markedet?

- Jamen, det synes jeg jo vi selv gør, men også et globalt bureau-brand som Vice Virtue. De evner at sammensmelte medier, content og publishing på kryds og tværs. Det handler om at eje en større del af forsyningskæden, og jeg mener, Virtue er en af de aktører i markedet, der har fanget den udvikling, der er i gang, slutter Kristian Bæk-Mikkelsen. 

Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myresearch.dk