Efter godt fem år i New York og Göteborg er 35-årige Trine Keller-Andreasen 1. oktober landet som strategisk direktør hos Another. Og hun har dårligt nok fået et skrivebord i København K, før hun kommer med en opsang til danske bureauchefer og medarbejdere. 

Den danske reklamebranche burde nemlig være meget længere fremme. Men manglende sult, for meget selvfedme og for få holdindsatser er årsagerne til, at branchen eksempelvis halter efter den svenske, lyder analysen.

- Vi er et lille land. Og vi er sindssygt dygtige til nogle ting, siger Trine Keller-Andreasen. 

Hun holder en kort pause. Det er som om, hun lige skal overveje sine ord:

- De fleste bureauer er ejet af midaldrende, hvide mænd, og de er rigtig gode til at klappe hinanden på skulderen. I USA lærte jeg, at du er ingen – ingen. Når det er sådan, så bliver alt pillet af dig, siger hun og fortsætter: 

- Der er det dine evner, der afgør, om du stadig skal sidde med ved bordet. Evnerne bliver du ikke i samme grad udfordret på herhjemme, fordi branchen er en andedam. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Janteloven… Glem den

I 2014 kunne det ikke gå hurtigt nok for Trine Keller-Andreasen med at komme ud af landet. 

Hun landede først i New York, hvor hun blandt andet havde sin gang på Huge Inc., inden hun kom til Forsman & Bodenfors i Göteborg. Men i foråret begyndte København og Danmark igen at trække i hende. Nu kan hun så kalde sig strategisk direktør hos Another. 

Det sker efter hun i juni var en del af holdet hos Forsman & Bodenfors, der vandt en Grand Prix i Cannes for arbejdet med Volvos E.V.A.-projekt.

Hvad tager du med dig fra udlandet?

- At the sky is the limit, siger Trine Keller-Andreasen. 

Hun ved godt, at det kan lyde lidt banalt. Men det har krævet et udlandsophold at nå den erkendelse, at Janteloven har siddet i hende. Når man som dansker begynder et nyt sted, er man måske mere afventende det første tid, end hvad godt er, forklarer hun. 

- Der var flere af mine kolleger, der spurgte min chef: ”Kan hun egentlig noget?” Det gjorde alligevel et indtryk. Samtidig vidste jeg, at der var 20 mand klar til at tage mit job for det halve i løn, hvis jeg ikke performede. I dag siger jeg, hvad jeg mener - uanset situationen, siger Trine Keller-Andreasen. 

Hun tilføjer:

- Hvis man er betalt for at være til stede i rummet, så er man også betalt for at sige sin mening. Og du er din egen lykkes smed. Det er meget ikke-dansk. Den fandenivoldskhed, som nok altid har været i mig, har fået lov til at komme ud.

Men mangler danske bureauer og reklamefolk generelt sult?

- Der er nogle, der har en fandenivoldskhed, men den bliver for ofte stoppet ret hurtigt, fordi du ikke behøver den. Det går jo alligevel. Og så går der rygklapperi og awards-shows i den, siger Trine Keller-Andreasen.

Hun fortsætter:

- Jeg ser ikke en sult efter hele tiden at lære noget nyt – og jeg ser heller ikke en erkendelse af, at man ikke er bedre end det, der bliver præsenteret i dag. Samtidig er vi danskere ikke tynget af en masse ting, og hvis vi bliver fyret, så bliver vi samlet op. Summen af alt det begrænser branchen. Det betyder, at for mange står stille. Og hvorfor er det, at vi er i den her branche? 

Provokerer bevidst

Trine Keller-Andreasen ved godt, at hun provokerer. Måske får hun også branchen til at lyde dårligere end den er. Senest gik det jo meget godt for Danmark som nation i Cannes i juni, hvor især Virtue sprang i øjnene.

Og spørgsmålet er også, hvad ved hun egentlig ved efter fem år i udlandet. Det handler om at få hævet ambitionsniveauet. Hos den enkelte direktør og piccoloen, der drømmer og en karriere i reklamebranchen, forklarer hun, der har ”glædet sig som et lille barn til at begynde hos Another.” 

- Jeg håber, at det provokerer, for det kan måske være med til at drive niveauet frem. Vi har det så godt i Danmark, at branchen burde være meget længere fremme, siger Trine Keller-Andreasen. 

Hun tilføjer:

- Man skal have det godt. For i det sekund du har det godt, så har du mere overskud og frihed til at tænke større. 

Men du kan ikke både efterlyse sult som i USA og hylde sikkerhedsnettet på samme tid?

- Jo, for det kommer an på, hvordan man forvalter den sikkerhed. Det må ikke blive en sovepude. Man kan godt forvalte det sådan, at man har sikkerheden og tilliden til at skubbe grænser. Noget der er eminent fedt på Forsman & Bodenfors er, at det er et hold, der præsenterer. Alle er kommet med input og alle kan stå på mål for det. Dér vokser man. Når du skaber tilliden til hinanden, så skaber du tilliden til at tage chancer, siger Trine Keller-Andreasen.

Hun forklarer videre, at det netop er ”den der emotionelle sikkerhed, som gjorde, at vi overhovedet kunne gå til Volvo tidligere på året, og bede selskabet om at dele dets core USP med resten af verden.”

- Altså at risikere alt det, der gør, at folk vælger Volvo fremfor andre. At sidde på kald med legal klokken 23 om aftenen fordi alle tror så meget på det her. Ikke at det var nemt at få igennem, men som Björn Annwall (Senior Vice President Marketinghos Volvo, red.) skrev i en sms meget sent om aftenen, fire dage før launch, da legal faktisk havde sagt stop for The E.V.A. Initiative og alle chefer nu skulle beslutte, om vi skulle køre eller ej: ”No Guts, No Glory”. Det er nøglen til at blive det bedste kreative bureau, siger hun 

Hvad er et godt kreativt bureau?

- Et godt kreativt bureau er der hvor strategi og kreativ intuition hænger uløseligt sammen, hvor det ene ikke fungerer uden det andet. Og hvor der ikke mindst er modet til at tro på, at det er den rigtige model, siger Trine Keller-Andreasen.

Hvorfor kom du hjem?

- Jeg var begyndte at savne København og Danmark. Hvis jeg skulle tage hensyn til mit ego, så var jeg stadig på Forsman & Bodenfors. Men jeg synes, at jeg er landet et sted, hvor der er en god forretningsforståelse, en god menneskelig forståelse og en god kreativ intuition. Og så er der en konsekventhed i måden man går til kunder på, som tiltaler mig, siger hun.

Hvad er din ambition?

- At Another bliver verdens bedste kreative bureau, siger Trine Keller-Andreasen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.