EU’s persondataforordning (GDPR) træder i kraft den 25. maj, og det betyder bl.a., at privatpersoner får bedre mulighed for at kontrollere brugen af deres data.

Det er jo positivt, men det betyder også, at det bliver mere besværligt for virksomheder at indhente forbrugernes samtykke til databehandling (permissions), og at privatpersoner får ret til at tilgå deres data til enhver tid, uanset om de er kunder eller ansatte.

Ændringen kommer uundgåeligt til at påvirke arbejdsgangen i alle virksomheder, herunder i bureaubranchen, og da strafferammen varsler bøder på op mod fire pct. af den årlige omsætning for de værste forseelser, er der kun gode grunde til at tage forordningens problemstillinger alvorligt.

Fra bureau til persondata

Det gør bl.a. folkene bag det danske bureau Woumedia, som har skabt det digitale værktøj Contractbook, der er specialdesignet til at kunne håndtere de HR-relaterede udfordringer, som følger med persondataforordningen.

Contractbook er kort fortalt en digital kontrakthåndteringsplatform, hvor man kan udforme, underskrive og opbevare sine kontrakter. Platformen giver adgang til et arkiv, hvor man altid kan tilgå sine data og få dem slettet, hvis man ønsker det.

- Vores idé udspringer oprindelig af vores erfaringer fra bureauverdenen, hvor vi ugentligt oplevede, hvor besværligt det kan være at binde folk op på salgsaftaler, siger Niels Martin Brøchner, CEO i Contractbook.

- Vi skabte derfor et produkt, der skulle sikre gennemsigtighed og organisering i aftalerne. At Persondataforordningen så pludselig gjorde vores værktøj til den bedste løsning, er vi kun glade for, fortsætter han.

Dataetik bliver et konkurrenceparameter

Woumedia har i øjeblikket sat bureau-virksomheden på standby og er i stedet gået all in på at hjælpe små og mellemstore virksomheder med at efterkomme forordningens krav.

- Vi kan først og fremmest sikre et organiseret arkiv over virksomhedernes kontrakter og aftaler, så de får styr på al databehandling dér. Dernæst sørger vi for at udvikle en masse gratis kontraktskabeloner, som er skræddersyede til de nye krav, siger han.

Han mener desuden, at især reklamebureauerne bør være opmærksomme på den nye forordning, fordi den potentielt kan være katalysator for forbrugernes bevidsthed om data- og privatlivssikkerhed:

- I 2017 udkom en stor international rapport, der indikerede, at forbrugerne vægter privatliv højere end målrettet indhold. Det øgede behov for datasikkerhed kan også ses i folks forbrug af adblocker og VPN-løsninger. Persondataforordningen får kun databevidstheden til at accelerere, mener Niels Martin Brøchner, der forudser, at dataetik bliver en markedsføringstrend, som virksomheder ikke kan tåle at lade passere.

- Dataetik bliver et afgørende konkurrenceparameter for bureauer. Det er alfa og omega for virksomheder at kunne signalere, at man har respekt for folks privatliv. Hermed rummer dataetik også et fremragende markedsføringspotentiale, slutter han.