Modefotograf Kia Hartelius og reklamefilminstruktør Jeppe Kolstrup har etableret et bureau, som tilbyder danske – og gerne også internationale – virksomheder at skabe klimaneutrale kampagner og kreativt content.

Bureauet, som stifterne selv kalder ”a climate neutral hybrid creative studio”, har fået navnet Fern (bregne på engelsk, red).

Og noget usædvanligt for et ungt bureau, så erklærer de åbent, at de er parat til at afvise opgaver, hvis ikke de passer ind i klima-profilen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi stræber efter at arbejde for kunder, som selv arbejder aktivt på at reducere deres klimaaftryk. Men ja - vi vil kunne komme i en situation, hvor vi ville sige nej til et brand – eller et produkt, siger Jeppe Kolstrup.

Øget bevidsthed

I arbejder jo for flere modebrands, og modebranchen er jo en notorisk klimasynder. Skulle I så ikke sige nej til dem?

- Det er rigtigt, at modebranchen er et af de tunge lod på miljøvægten, og vi har faktisk også været virkelig skeptiske omkring netop det. Omvendt ser vi også i disse år en markant øget klimabevidsthed i modebranchen, siger Kia Hartelius og tilføjer:

- Flere og flere modebrands har påbegyndt en rejse, hvor de producerer og agerer mere miljø- og klimavenligt. Og det er det, vi ser på. 

Fern har bl.a. lavet kampagner for Bestseller-brandet Selected og sko-brandet Elliott Footwear. Det ene stort og med mange år på bagen, det andet nyt og ”født ind i en klimadagsorden”:

- Men fælles for dem er, at de begge gør sig umage for at gøre en forskel, siger Kia Hartelius. 

Et stort dilemma

Et eksempel på noget, I forestiller jer, at I ville sige nej til?

- Hvis nu en bilproducent bad om en kampagne for en ny benzinbil, så ville vi sige nej. Men hvis samme virksomhed kom og bad om en kampagne for en nyudviklet el-bil, så ville vi sige ja, siger Kia Hartelius og tilføjer:

- Og ja, også el-biler efterlader et miljøaftryk. Til gengæld mindsker de luftforureningen. Det helt afgørende for os er, at de kunder, vi samarbejder med, aktivt gør en indsats for klimaet og miljøet.

Så I ville også sige nej, hvis f.eks. Shell bankede på døren?

- Umiddelbart ja. I hvert fald, hvis det drejede sig om en kampagne for grundproduktet. Men det kunne jo også være, at man havde udviklet en el-ladestader. Og så ville vi formentlig ikke sige nej, siger Jeppe Kolstrup.

Men som de begge erkender, så er det ”et virkelig stort dilemma”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Reducerer først og fremmest

Ferns mål er at få alle deres kampagners klimaaftryk så langt ned som muligt, og i praksis arbejder bureauet efter fem overordnede klimadogmer og en tjekliste med 45 specifikke punkter. 

- For eksempel sørger vi for, at al transport så vidt muligt foregår i el-drevne køretøjer, og at vores catering er økologisk og vegetarisk. Og vores second-hand rekvisitter og set-konstruktioner recirkuleres efter brug, forklarer Jeppe Kolstrup, og Kia Hartelius supplerer:

- Vi bruger også plastik- og kemifri maling på settet, og vi bestræber os på at undgå palmeolie i eksempelvis mad og plejeprodukter, siger hun og fortsætter:

- Affaldssortering er også en central del af indsatsen – noget som ellers ofte bliver overset på både mindre og større produktioner 

Fern-stifterne erkender, at det ikke kan lade sig gøre at være 100 procent klimaneutral, men at man reducerer alt, hvad man overhovedet kan. 

- Først derefter kompenserer vi, siger Jeppe Kolstrup.

Climate score for alle kampagner

I forbindelse med hver af bureauets kampagner udarbejdes en rapport med en nøje gennemgang af de 45 punkter.

- Alt tælles med, og der beregnes en samlet climate score for kampagnen, hvorefter vi kompenserer resten med køb af CO2 kvoter, forklarer Jeppe Kolstrup.

Hvordan kan I vide, om I rammer præcist?

- Det kan vi selvfølgelig ikke. Det vil altid være cirka-udregninger. Vi benytter et værktøj, hvor vi indrapporterer alt, vi kan. Fra informationer om overskydende mad fra måltider til brug af lyskilder, location, rekvisitter og transportmidler. Alt kommer med, siger Kia Hartelius.

Resultaterne rapporteres på Ferns hjemmeside – en klimarapport for hver enkelt kampagne – og her fremgår det f.eks., at en kampagne for Selected Femme lander en climate score på 96,2 procent.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det fremgår også af rapporten, at Fern i forbindelse med denne kampagne købte CO2-kvoter for et beløb på 215 norske kroner. 

De penge går til et FN-certificeret projekt, Bangna Biogas Project, et stivelsesanlæg i Thailand, hvor metangas opsamles fra spildevandet.

- Metan indeholder meget energi og sikrer, at hele anlægget kan køre uden at påvirke det lokale elnet. Det sparer en årlig CO2-udledning på 20.000 tons, forklarer Kia Hartelius. 

Forberedt på kritik

Om baggrunden for, at de valgte at etablere Fern, siger Jeppe Kolstrup:

- Vi har i mange år arbejdet på at reducere vores aftryk på klima og miljø i vores privatliv, og har siden prøvet at flette de samme værdier ind i vores professionelle virke. Men vi nåede til et punkt, hvor vi indså, at hvis det skulle lykkes, var vi nødt til at skabe vores eget.

Og de ved godt, at de risikerer at møde kritiske røster. Præcis som Jeppe Kolstrup gjorde, da han blev vegetar for otte år siden:

- Dengang grinede vennerne lidt af mig, og til at starte med var man jo ”en frelst idiot”. Men i dag er der flere og flere i min omgangskreds, der også begynder at skære ned på kødet, også dem der før grinede af mig, siger han.

På samme måde vil dele af branchen sikkert også se kritisk på os, mener Kia Hartelius:

- Altså, de store, gamle drenge i den traditionelle reklamebranche, vil nok sige: Jamen, I reklamerer jo alligevel for produkter, der skal sælges, ligesom vi gør. Og det gør vi jo. Det forsøger vi heller ikke at benægte, siger hun, og Jeppe Kolstrup tilføjer, at de to Fern-stiftere bestemt ikke er ”hellige”:

- Vores pointe er bare, at vi alle sammen har et ansvar. Også den kreative branche, hvor især produktionsmetoderne sagtens kan udfordres. Det er præcis det, vi gør med Fern.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Egen medicin på kontoret

Overholder I så også principperne inde på jeres eget kontor? 

- Alt hvad vi kan. Det gælder mad og drikke, service, valg af rengøringsmidler, strøm- og elektronikforbrug, hvordan vi transporterer os og et hav af andre ting, fortæller Jeppe Kolstrup.

Siden etableringen i starten af 2020 har Fern stået bag i alt otte afsluttede produktioner, og lige nu er fire nye i gang – herunder en stor kampagne for Greenpeace.

Og selv om coronakrisen også har kunnet mærkes hos det unge bureau, så nærer de to stiftere et håb om, at netop krisen kan føre til nye måder at tænke på:

- Vi håber, og tror på, at krisen skaber en unik mulighed i alle brancher for at tænke klima- og miljø ind virksomhedernes kerne, nu hvor mange ting begynder at åbne igen, siger Jeppe Kolstrup.

Kan godt konkurrere

De forskellige bestræbelser (vegetarisk/økologisk forplejning, lokale produkter, leje af elbiler, særlige rapporter osv), der skal til for at få det her til at lykkes, må være ekstra tid- og ressourcekrævende. Kan I være konkurrencedygtige med jeres kampagne-tilbud til virksomhederne?

- Det er klart, at her i starten har det krævet enormt meget energi og tid både for os og vores producere at få etableret nye måder at tænke og handle på, siger Kia Hartelius og tilføjer:

- Men når først vejen er banet og nye samarbejder med underleverandører er etableret, er det som sådan ikke mere ressource- eller tidskrævende end konventionelle produktioner.

Jeppe Kolstrup uddyber:

- Det, vi bruger lidt ekstra timer på i forhold til en konventionel kampagne, er at lave klimarapporten, som sort på hvidt viser kampagnens reducerede miljø- og klimabelastning. Men vi oplever, at vores kunder er meget begejstrede for rapporten, som de bruger både internt og eksternt.

Han kalder desuden rapporten ”et rigtig godt værktøj for os selv til at skabe overblik over, hvor vi kan optimere vores kampagne-produktioner i forhold til at belaste klima og miljø mindst muligt”.

- Derfor er vi selvfølgelig også up to date og udvikler vores produktionsmetoder i takt med at grønnere teknologi og tiltag opstår.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og de to Fern-stiftere er overbeviste om, at de kan gøre en forskel:

- Ellers var vi ikke gået i gang, siger Kia Hartelius.

Hun peger på, at mange virksomheder i dag allerede gør en stor indsats for at nedbringe deres klimaaftryk i valget af f.eks. produktionsmetoder, materialer og transport:

- Men indtil nu har de selvsamme virksomheder ikke haft mulighed for at reducere deres kreative kampagners klimaaftryk. Det har de nu.