Det går over stok og sten for det lille PR-bureau Rossen & Company, der i 2015 leverede et resultat før skat på 1.033.453, og det er der fin tilfredshed med hos direktøren.

- Det er selskabets første regnskabsår, så det synes jeg godt, vi kan være bekendt, siger Nicolai Frederik Bonnén Rossen, der i flere år har entreret som enmandshær under enkeltmandsvirksomheden ROSSEN.

På bundlinjen opnåede det endnu aktive selskab ROSSEN et ”et noget mindre sekscifret resultat” i 2015 fortæller den 28-årige indehaver, der dog i dag mestendels bruger dette selskab til at fakturere sin egen løn.

Hverken TV eller bredbånd

De økonomiske bedrifter bliver sat yderligere i relief, når man erfarer hvordan den unge PR-professionelle har brugt sin fritid:

Samtidigt med virksomhedsdriften har den (oprindeligt) økonomuddannede Rossen nemlig gennemført en dobbelt fuldtids M.Sc. i Strategisk PR.

Det skete mellem University of Stirling i Skotland og Universitat Pompeu Fabra i Barcelona, og det blev afsluttet i juli med en større afhandling om branding af amerikanske advokatvirksomheder og konsulenthuse.

Den blev i øvrigt for nylig omtalt af det internationale fagblad PRweek.

- At lave en M.Sc. i udlandet og millionoverskud herhjemme samtidigt har været en ekstremt krævende bedrift. Personligt ejer jeg hverken TV eller sågar bredbånd, hvilket fortæller noget om, hvor lidt tid jeg tilbringer hjemme på sofaen, siger Rossen, der vurderer, at han i 2015 har haft over 100 rejsedage i fortrinsvis Bruxelles, London, Barcelona og Skotland med både arbejde og studier.

- Heldigvis har jeg haft to branddygtige, faste medarbejdere på mit kontor i København samt et par freelancere, der har kunnet supportere mig i mit arbejde, uanset hvor jeg har været henne i verden. Man kommer langt i felten med en bærbar og et back office, siger han.

Netværk, netværk, netværk...

Nøglen til Rossens resultater skal ifølge ham selv findes i en særlig forståelse for at drive ”personlig forretning”.

- Jeg driver en meget videnstung og personspecifik serviceforretning med udgangspunkt i netværk: Alumnene-netværk, erhvervsnetværk, personlige netværk og sociale netværk. Dem, der skal kende os, kender os rigtig godt, og derfor er det fx helt cool at være venner med klienter på Facebook etc., fortæller Rossen,

Han uddyber konceptet:

- Vi er for PR og kommunikation, hvad procesadvokater er for jura. Kunderne bliver hos os, fordi de ved, at deres interesserer bliver varetaget med personlig forståelse, fortrolighed og indlevelse - dét er værd at betale noget for, ræsonnerer Rossen, der i 2016 håber på at kunne skalere forretningen:

- Vi har proof of concept og proof of business, hvorfor 2016 skal bruges på at kultivere et nyt pan-skandinavisk samarbejde og investere i at skalere virksomheden. Derfor har jeg øjnene åbne efter andre driftige og fremsynede kommunikationsfolk med netop netværk, der har mod på at enterprise deres talent i et større kollektiv - dem hører jeg meget gerne fra, slutter Rossen.