Da kreativ direktør og partner Alex Sabour i slutningen af 2016 stiftede det lille kreative bureau Gorilla Media sammen med Lelo Shalby og Sasan Askari, blev det straks til masser af succes med det virale videohit #JegErDansk.

Videoen, der vakte opsigt i medier i både Danmark og udlandet, hev også masser af priser hjem ved internationale awardshows.

Siden har kampagnen bl.a. dannet grundlag for en børnebog og en kortfilm, der skal deltage i internationale filmfestivaler i slutningen af 2019.

– Det gik rigtigt godt fra begyndelsen, fortæller Alex Sabour, da Markedsføring møder ham på bureauets kontor på Frederiksberg.

– Vi nåede breakeven i vores første leveår, selvom vi ikke havde mere end én krone på lommen, da vi begyndte, fortsætter han.

I det andet leveår brød Gorilla Media igen igennem lydmuren med en viral video. Denne gang i form af en ”pornovideo” udarbejdet for Dansk Kvindesamfund, der kørte på verdens største pornosites som et led i kampen mod hævnporno.

Igen resulterede det i masser af awards til det lille kreative bureau. Og denne gang ikke blot internationalt, men også herhjemme. Indsatsen blev f.eks. belønnet med Experimental Prisen ved Årets Rambuk.

– I vores andet leveår nåede vi over en mio. kr. i omsætning og igen breakeven. Og så rykkede vi ind her, siger han og spejder rundt i bureauets lokaler, der dufter nymalede, men der er også gabende tomt på en helt almindelige torsdag formiddag i slutningen af 2018.

Fra optur til nedtur

Det vidner om, at alt måske ikke har været en dans på roser for det lille bureau og Alex Sabour på trods af de mange priser og pæne resultater.

– Alt det, vi opnåede i vores andet leveår, skete på baggrund af meget få arbejdstimer. Jeg arbejdede kun et par timer om ugen i gennemsnit, siger Alex Sabour.

Hvad skyldes det?

– Jeg brugte min tid på at håndtere alvorlige problemer, der intet havde med arbejdet at gøre. Jeg har mistet to børn i løbet af de seneste to år, fortæller Alex Sabour, der for at komme videre har valgt at være åben om den nedtur, han efterfølgende løb ind i.

– Jeg ramte bunden, og jeg mente, at jeg havde mistet alt, der var værd at leve for, siger Alex Sabour, der nu har lagt den sværeste tid bag sig og har bestemt sig for at fortsætte. Fortsætte med at skabe kreativt arbejde, og fortsætte med at tro på, at det kan skabe en positiv forandring i verden. Og en del tyder på, at Alex Sabour og Gorilla Media faktisk er kommet videre.

Optimismen blomstrer igen på Frederiksberg

Blikket er fast, humøret højt, og der er her i begyndelsen af 2019 kommet masser af nyt liv på kontoret på Frederiksberg.

Det er sket i form af tre nye fastansatte, to praktikanter og 10 freelancere på bureauet, hvilket skal gøre 2019 til året, hvor Gorilla Media for alvor får sit gennembrud på den danske reklamebureauscene, varsler Alex Sabour.

Pengene til offensiven hentes bl.a. fra de halvanden million kr. i frisk kapital, som bureauet har fået fra investeringsselskabet GrowYou, der har et godt øje til Gorilla Medias måde at arbejde på.

– Vi har lige fra begyndelsen ment, at vi har fundet en niche i markedet, hvor vi kan levere strategiske og kreative kampagner til en brøkdel af, hvad de store reklamebureauer kræver i betaling, siger Alex Sabour, der også kan fortælle, at det unge bureau fra begyndelsen er gået benhårdt efter at vinde awards.

– De kan skabe tillid og kendskab til os hos potentielle kunder og mediebureauer. Awards er vores måde at bevise, at vi kan konkurrere på lige fod med ethvert stort bureau verden over, siger Alex Sabour.

Skal køre Radikale Venstres valgkamp

På kundesiden er der også fremgang at spore i form af alt fra hotelkæder til ølbrands, men den mest interessante er nok Black Lives Matter-bevægelsen, som bureauet landede på sin tur til D&AD Impact Awards i New York sidste år.

Gorilla Media er ved at udarbejde en global kampagne for bevægelsen.

Herhjemme har Gorilla Media lige landet Radikale Venstre. Bureauet har tidligere arbejdet med partiet om en grafisk rebranding og videoserien ”Frisk pust”, som kom ud i slutningen af 2018.

– Vi kommer til at arbejde meget tæt sammen med Radikale Venstre frem til det kommende valg. Det betyder bl.a., at vi skal skabe partiets store landsdækkende kampagne, video samt content til SoMe for udvalgte kandidater.

Som den vakse læser sikkert har bemærket, så har Gorilla Medias mest opsigtsvækkende arbejde masser af kant og holdning. Og det bunder i en tro på, at reklame ikke blot kan bruges til at booste salg og styrke brands.

– Jeg plejer at sige, at vi, altså Gorilla Media, er sat i verden for at bygge bro mellem profit og purpose. Jeg tror mere end nogensinde på, at vi kan være med til at skabe en bedre verden gennem reklame og marketing, slutter Alex Sabour.