Det hører til sjældenhederne, at et nystartet dansk bureau som det allerførste lægger ud med en kampagne for et New Zealandsk brand, rettet mod forbrugere i Storbritannien.

Men det gør det knap tre måneder gamle, kreative bureau, Them: Bureauets første kampagne er skabt for rugby-brandet Canterbury til det britiske marked i anledning af det aktuelle Rugby VM 2019 i Japan.

Titlen på kampagnen er Canterbury’s Spreadshhhheets og kort fortalt har det danske bureau opfundet et ”hack” af Googles online-version af det velkendte regneark.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hack’et integrerer live-data fra kampene i et regneark, forklædt som budget, og dermed kan rugby-fans i ro og mag sidde på kontoret og holde øje med live scores, kommentarer og masser af andre data på skærmen. 

For kollegaer – og chefer - ser det nemlig ud som om, de sports-ivrige medarbejdere sidder og koncentrerer sig om budgetter fyldt med søjle-, kolonne- og cirkeldiagrammer.   

London-relationer

Bureauet Them blev stiftet 1. juli i år af de tre tidligere Uncle Grey-folk, Thomas Ilum, Lukas Lund og Brian Schøler.

- Vi har været så heldige at få lov at lave noget for et af verdens største brands inden for rugby-sporten - og ikke mindst på et af verdens mest rugby-interesserede markeder, nemlig det britiske, siger Brian Schøler.

Og hvordan lander man som nyt dansk bureau sådan en opgave?

- Det skete gennem en relation, som Thomas har arbejdet med i løbet af sin tid i London, og som siden har fulgt ham, hvilket jo er lidt en sjældenhed i vores branche.

Relationen, Brian Schøler taler om, er Pleasance Coddington, Head of Growth hos Pentland Brands: Virksomheden, der står bag Canterbury-brandet i Storbritannien – og i øvrigt også brands som Ellesse, KangaRoos og Lacoste – og hun siger om valget:

- Da jeg skulle i gang med at se på de digitale marketing-strategier for vores brands, var jeg ikke i tvivl om, at jeg skulle række ud til Them. Jeg vidste, at jeg der ville finde den innovation og de internationale visioner, jeg har brug for, siger hun via mail til Markedsføring. 

Ideen kommer før mediet

Men hvorfor hacke Googles online udgave af regnearket?

- Jamen, hvad gør man, når vigtige VM-kampe spilles på den anden side af kloden, mens man selv sidder og knokler på arbejde?, siger Thomas Ilum og henviser til, at der er otte timers tidsforskel mellem Storbritannien og Japan, hvor Rugby-VM foregår.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Så vi synes, det var oplagt at komme de mange millioner britiske fans til undsætning: De fleste chefer foretrækker jo nok at se medarbejderne svede med næste års budgettering fremfor en live kamp fra Rugby World Cup.

Og Canterbury’s Spreadshhhheets er på mange måde et spændende første projekt at udkomme med, lyder det fra Thomas Ilum:

- Det bekræfter vores tro på, at idéen kommer før mediet. For hvem havde troet på, at et regneark kunne blive et underholdende medie? 

Det danske bureau har – ud over Google-hack’et – leveret bl.a. film og online spil til kampagnen – hvortil kommer et CSR- tiltag, hvor der uddeles rugby-kits til udsatte britiske børn. 

Følg med i rugby-VM her – og se en film om kampagnen her.