”Meget tilfredsstillende”, lyder det i ledelsesberetningen i det spritnye årsregnskab fra det jyske bureau-lokomotiv envision.

Og det er der flere gode grunde til:

Bureauets omsætning landede på 144,5 mio. kr. mod 126,1 mio. kr. i foregående regnskabsår, bundlinjen bugner med 17 mio. kr., og overskudsgraden lander på imponerende 15 pct.

Resultaterne er opnået i et travlt år for bureauet, der bl.a. har budt på opkøb – af datterselskabet Marv – og frasalg af aktiebesiddelserne i Nörd og Klap Film.

Opkøb og frasalg

Adm. direktør og medejer Mona Juul er både stolt og glad over resultatet i året, der kulminerede på opkøbs/salgs-fronten i november, da envision blev solgt til First Chair Group.

- Det er gået forrygende. Integrationen mellem Marv og envision er eksempelvis gået over al forventning.

- Den klassiske fortælling om, at det stort set er umuligt at få et lille og et stort reklamebureau til at smelte sammen og skabe en fælles identitet holder i hvert fald ikke denne gang, siger hun.

Hun mener, at det fine årsresultat i vid udstrækning kan tilskrives hårdt arbejde fra bureauets 142 medarbejdere, men også masser af spændende arbejde for eksisterende kunder.

- Vi har nogle ambitiøse og krævende kunder, der holder os på tæerne. Det sætter vi stor pris på. Vi har i årets løb lavet endnu flere ”usynlige” opgaver, altså udvikling af nye forretningskoncepter og kommunikationsstrategi, for flere kunder, hvilket er en del af forklaringen på årsresultat, siger hun.

Det fine resultat skyldes også en række engangsindtægter.

- Det pynter jo. Et eksempel er hensættelser til renovering af lokaler, som vi har afviklet, lyder det beskedent fra fra Mona Juul, som imidlertid også kan glæde sig over, at der er hentet mange nye opgaver og kunder ind til bureauet i regnskabsåret,

Masser af nye kunder

Honda, Hummel, dating.dk, Yara Kunstgødning og ikke mindst Købmandshuset/Dagrofa er bl.a. kommet til, og det har været med til at booste omsætningen betragteligt.

Kunder har dog også forladt bureauet, men der er kommet langt flere til, end omvendt, fortæller Mona Juul.

En af de opgaver envision har mistet fra næste år, er produktionen af halvdelen af JYSK’s tilbudsaviser.

- Det er vi kede af, for vi har haft et rigtig godt samarbejde med JYSK de sidste fem år, fortæller Mona Juul.  

- Derudover vil jeg fremhæve, at vi har været meget aktive på indsigts-fronten med udgivelsen af såvel Den Digitale Børnefamilie og Single-Shopperen. Tunge opgaver, der koster mandeår, men også giver os meget igen i form af nye indsigter og markedsføring af bureauet, siger hun.

Mona Juul forventer et lidt mindre forrygende resultat næste år, og det skyldes ikke mindst de store investeringer, der løbende foretages i envision.

- I år har vi bl.a. investeret i et nyt bannerflow-system og anden automatisering, og det fortsætter i det nye år, siger Mona Juul, der også glæder sig over, at bureauet for tredje år i træk blev hædret ved Kreativitet og Kommunikations awardshow Advertising Effectiveness Award (AEA). I år for et arbejde udført for Go’on.

- Det er vi meget stolte af, og det er den pris, der betyder mest for mig, da det her er kombinationen af god kreativitet og effektivitet, der hyldes, siger hun.

Kan du udtale navnet?

Som en lille krølle på halen skal det nævnes, at envision er gået i gang med lidt af en ”rebranding-proces”.

Fremover skal bureaunavnet ikke – som bl.a. undertegnende har været vant til – udtales ”en-vi-sjon”, men derimod i den mere anglofile udgave: ”en-vision”.

Hvorfor dog det?

- Vi foretog en lille voxpop, og stort set alle sagde ”en-vision”, ligeså vores nye ejere, så det har vi besluttet os for at tage konsekvensen af, siger Mona Juul, der i øvrigt kan fortælle, at hun ikke forventer de store ændringer i bureauet i indeværende regnskabsår i kølvandet på salget til First Chair Group.

Nøgletal envision

(mio. kr.)

Koncernen                               2016/15         2015/14

  • Nettoomsætning:            144,5             126
  • Bruttoresultat:                  103,1             94,2
  • Årets resultat:                   16,9              13,5
  • Egenkapital:                      28                 21,2