I de seneste måneder har analysehuset UserGap spurgt Markedsførings læsere om, hvad de synes om seks danske reklamebureauers hjemmesider, og nu er resultatet af testen landet.

AKQA Denmark er testvinder på parameteret Design, mens Novicell løber med førstepladsen, når det handler om Brugervenlighed, Troværdighed og Indhold.

I den afsluttende samlede evaluering vinder Novicell også, så bureauet står som den samlede vinder af målingen, der kredser om brugeroplevelsen på de digitale bureauers websites.

De digitale bureauers hjemmesider skuffer

Testen viser også, at Markedsførings læsere havde høje forventninger, inden de besøgte de seks digitale bureauers hjemmesider.

78 pct. var overbevist om, at de var ”Gode” eller ”Meget gode”, men ingen troede, at de var ”Meget dårlige”. De forventninger fik de langtfra indfriet.

Respondenterne blev bl.a. stillet følgende spørgsmål: ”Forestil dig, at du overvejer at finde et nyt bureau. Tag et godt kig på dette website, og vurdér om de kunne være et potentielt bureau for dig og den organisation du arbejder i.”

Her kom der flest positive svar til disse bureauer:

  • 1. Novicell (66 pct.)
  • 2. Magnetix (53 pct.)
  • 3. Valtech (41 pct.)

På de resterende tre websites lander gennemsnittet på 34 pct., så det samlet bliver 37 pct. for de seks sites, hvilket UserGap betegner som ”skuffende”.

Et par af respondenterne sætter følgende ord på de lidt skuffende oplevelser:

- Overrasket over niveauet hos to digitale bureauer. Virker som om, man begår samme fejl som mange virksomheder: Man er sig selv mest og kommer ikke rigtigt ud af navlen.

Fra en anden lyder det:

- (bureauets, red.) side er så fed og lækker, at man næsten ikke kan overskue det, og alt deres fede content og info går tabt.

En tredje siger:

- Generelt har mange digitale bureauer en inside-out tankegang, hvor de mest af alt ønsker at vise, hvor meget de er med på beatet ift. design, ordvalg osv. i stedet for at tænke over, hvad deres besøgende ønsker af information. Det resulterer i ubrugelige, langsomme websites med scripts, der ødelægger brugeroplevelsen og brugerrejsen mod at blive kunde.

Vi foretrækker lav kompleksitet

Thomas Kragh, CEO og partner i UserGap og ansvarlig for undersøgelsen, sætter følgende ord på testen:

- Naturligvis ønsker flere af disse seks danske digital-bureauer at vise, at de kan udvikle et unikt, spændende og udfordrende website, hvis kunden ønsker det, siger han.

Samtidig vil de gerne demonstrere nye teknologier, men de skal også være tilgængelige.

- Mange af kunderne ønsker en nem tilgang og godt overblik, og måske derfor vælger de, at Novicell – på alle andre parametre end Design – har det bedste af de testede websites, siger Thomas Kragh og slutter:

- Man skal ikke glemme, at langt de fleste mennesker ønsker nemme løsninger frem for smart design. Selv dem, der er begavet med evner til at håndtere høj kompleksitet, foretrækker lav kompleksitet, hvis de kan vælge. Det bekræfter denne test også.

Fakta: Hvad er metoden bag testen?

  • Følgende bureauer er testet af i alt 124 læsere af Markedsføring: Magnetix, AKQA, Novicell, Hello Great Works, Hello Monday og Valtech.
  • Analysen er gennemført med hjælp fra Markedsføring, der har fundet respondenter blandt læserne.
  • Den er gennemført i efteråret 2018.
  • Respondenterne har besvaret nogle spørgsmål før, under og efter besøg på bureauernes hjemmesider.
  • Den samlede undersøgelse kan rekvireres ved henvendelse til UserGap.