Peter Wibroe var, inden han forlod den danske reklamebranche, klar til at lukke et af Danmarks mest kendte reklamebureauer, Wibroe, Duckert & Partners.

Det fortæller den 75-årige reklamelegende i et interview med Euroman.

Over for Markedsføring uddyber Peter Wibroe, at ideen om at lukke helt ned for så at bygge op på ny opstod og blev fremlagt for blandt andet partneren Jan Duckert ”et par år inden årtusindeskiftet”. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Peter Wibroe og Jan Duckert slog i begyndelsen af 1970’erne pjalterne sammen og i de næste årtier skabte de et af de mest succesfulde bureauer i den danske reklamehistorie. Men få år før vi ramte år 2000, ville Wibroe begynde forfra.

- Der var ingen tvivl om, at Wibroe, Duckerts & Partners var det 20. århundredes bureau, men med platheden, grådigheden og det andet, der var på vej i de år (slut-halvfemserne, red.), ville det være smukt, at bureauet lukkede helt i forbindelse med årtusindeskiftet. Bagefter skulle vi så åbne et helt nyt bureau, siger Peter Wibroe til Markedsføring.  

Navnet på det nye bureau havde Wibroe også på plads:

- Det skulle hedde Young Partners, så vores efternavne heller ikke var en del af firmanavnet. Det havde også været bedre for eftertiden, men det vandt ikke gehør. Og det var medvirkende til, at jeg lavede et clean cut, da jeg sagde farvel, siger han.

I januar 2017 bad den tidligere reklamekonge om at få sit navn pillet ud af firmanavnet. Det er som bekendt ikke sket.  

Nye kræfter

Hvilken forandring havde det givet at skifte navn?

- Der skulle nye kræfter og et nyt navn til. Det var tanken, men de andre synes, det var en meget dårlig ide. Man kan sige, at det også blev et andet bureau med tiden.

Han tilføjer:

- Jeg ville gerne have fortsat i det nye firma, hvor jeg ville have brugt tid på at uddanne nye mennesker til en ny tid.

LÆS OGSÅ: REKLAME-LEGENDE BAG RISKÆRS VALGPLAKAT

I interviewet med Euroman gentager Peter Wibroe nogle af de årsager til, at han forlod reklamebranchen ved årtusindeskiftet. Det gjorde han også i forbindelse med udgivelsen af bogen "Havekunst og tanketidsler" fra 2014. I dag peger han så igen på ”platheden” og ”grådigheden”, men også på den teknologiske udvikling som internettet og computerens indtog i vores liv.  

- Så tænkte alle, at de selv kunne lave markedsføring og skabe annoncer. Den kombination var med til at vælte tingene. Et plat ungdomsoprør, siger Peter Wibroe til Euroman.

Til Markedsføring siger han om slut-halvfemserne:

- Det var en tid, som vi, der havde oplevet fortiden, ikke brød os om. Derfor skulle man - vi - have tænkt det hele forfra. Have uddannet nogle unge mennesker og fået nogle nye ind. 

Sender roser til & Co.

Når man læser interviewet, kan man få det indtryk, at du mener, at alting var bedre i gamle dage. Hvorfor skal vi tro, at det var det?

- Det meste var bedre. Det er en kendsgerning. Men der er da noget, der er blevet bedre - fx fortovscaféer man kan ryge på, siger Peter Wibroe.

LÆS OGSÅ: TOP-KREATIVE OM RISKÆR-PLAKAT: FREMRAGENDE

I telefonen kan man høre, at Peter Wibroe tager et hvæs af en smøg. Han puster ud.

- Jeg følger ikke så meget med i branchen, men jeg synes, at et bureau som & Co jo næsten er nutidens Partners. Her gør man noget af det samme, som vi gjorde. Det er en beskidt branche, hvis ikke man gør sig umage for at gøre sit arbejde så smukt som muligt. Jeg synes, at & Co. gør mange ting smukt, siger Peter Wibroe.

Markedsføring har forsøgt at få en kommentar fra Jan Duckert.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.