Future Lions - AKQA’s globale, kreative talentkonkurrence for studerende ved Cannes Lions - har tirsdag kåret to unge danskere som et af tre 2019-vinderteams.

Det drejer sig om Arendse Rohland og Sarah Peen Andersen, der til daglig går på Miami Ad School i Hamburg.

Og de to kunne dermed tirsdag eftermiddag gå på scenen i Debussy Teateret i Festivalpalæet i Cannes og modtage en af konkurrencens karakteristiske gule gummiløve-trofæer.

Et flot bevis for, at de danske studerende har leveret en vinder i kapløb med over 1.000 indsendelser fra 71 lande. 

- Det er en kæmpe-ære at vinde, og vi er meget taknemmeligt for den mulighed AKQA giver os, siger Sarah Peen Andersen, og Arendse Rohland tilføjer:

- Det er et kæmpe boost til selvtilliden, og vi tror på, at det kommer til at åbne masser af døre i en meget konkurrencepræget branche.

Hjælper epilepsi-patienter

Casen, det danske team vinder for, hedder Apple Epilepsy Watch Out, og ideen går kort fortalt ud på, at benytte Apple Watch-teknologi til at måle kroppens reaktioner op til et anfald. 

Når anfaldet rammer, træder Siri til og guider personer i nærheden - via trin-for-trin-instruktioner med Siris stemme – til hvordan de skal agere.

Hvor kom ideen fra?

- Vi kender begge personer, der lider af epilepsi, og i forbindelse med et praktikophold, som er en del af vores studier på Miami Ad School, kom vi til at tale om netop det – og om, hvordan vi begge havde været vidne til, at vores venner havde et anfald. Og ikke rigtig vide, hvad vi skulle gøre, siger Arendse Rohland.

- Ja, og samtidig havde vi oplevet, at folk der var i nærheden, blev meget bange, fordi et epileptisk anfald virker meget alvorligt, selv om det de fleste gange ikke er det, siger Sarah Peen Andersen og tilføjer:

- Og så talte vi om, at det netop ville være en hjælp for epileptikeren, hvis folk omkring vedkommende vidste, hvad de skulle gøre i situationen.

Gylden kreativ fremtid

Future Lions-konkurrencen, der i år blev afviklet for 14. gang, er ”født” hos burauet AKQA – i øvrigt mens danske Lars Bastholm var CEO på bureauet, og konkurrencen bliver større og større år for år.

Og for de normalt fem teams – i år kun tre - der vinder, er vejen næsten med sikkerhed banet til en gylden kreativ fremtid. 

Ofte når vinderne faktisk dårligt nok at træde ned fra scenen i Debussy Teateret i Festivalpalæet, før bureaudirektører fra alverdens lande står klar for at trykke hånd og uddele konvolutter med kontrakter.

En tidligere dansk vinder fik fx, allerede inden han og hans team havde været på scenen, stukket en konvolut med en kontrakt i hånden fra bureauet Wieden & Kennedy: Den unge dansker var naturligvis ikke forpligtet, men ville han have jobbet, var det hans …

Skolen vandt også

Arendse Rohland er lige blevet færdig med studierne 7. juni i år, mens Sarah Peen Andersen bliver færdig 14. september i år.

De to danskere fra Miami Ad School har dog ikke travlt, men glæder sig nu til at møde en masse mennesker i Cannes i løbet af ugen.

Så hvad er drømmebureauet at lande på?

- Det er svært at sætte konkret navn på, for der er så mange fantastiske bureauer derude. 

- Men vores drømmebureau skal være innovativt, drevet af kreativitet og turde komme op med de modige ideer, lyder det fra de to danske Future Lions-vindere, som i øvrigt kunne glæde sig over, at også deres skole blev hædret:

Miami Ad School havde således leveret fleste shortlistede teams til årets konkurrence og blev derfor kåret som Future Lions 2019 School of the Year.

Stolte danske traditioner

Og selv om det er svært at få fingre i de gule gummiløver, så har der faktisk i dette årti været danskere på vinderscenen fire gange: i 2010, 2013, 2014 og 2015.

I 2015 var det Louis Meyer - dengang Miami Ad School i Hamburg - som sammen med sine team-makkere Elton Rhee og Ludvig Pehrson vandt for deres Chromebook_type-idé.

I 2014 var det Mathias Trads - dengang studerende på den britiske kreative skole School of Communication Arts 2.0 - der sammen med sin makker, svenske Adam Radi, modtog en gummi-løve for ideen ”Passion is Power” for IBM. Det var i øvrigt ham, der fik – og tog imod – det tidligere omtalte tilbud fra Wieden & Kennedy.

I 2013 var det Caroline Escobar - dengang Miami Ad School i Hamborg - som sammen med sin makker Alejandro Ladeveze vandt en fremtids-løve for projektet ”Keep-It”.

Og i 2010 var der hele tre danske vindere på scenen i Cannes: Det var Nicolai Villads og Peter Ammentorp, der dengang gik på DJMX/Kreativ Kommunikation, og som vandt for deres bidrag ”A Penquins Tale”, og Thomas Ilum, der sammen med sin makker Vera Karpova, vandt for ”Change for Change”. 

Se Arendse Rohlan og Sarah Peen Andersens projekt herunder – og se alle tre vindercases her.

Epilepsy Watch Out for Apple from Arendse Rohland on Vimeo.