Sverige, Danmark og Norge vandt henholdsvis 15, 14 og tre løver ved årets Cannes Lions Festival of Creativity, der også kaldes for det uofficielle VM i reklame.

Dermed blev det traditionen tro Sverige, der høstede flest priser blandt de skandinaviske lande, men Danmark var for en gangs skyld tæt på at kunne bide skeer med Nordens kreative stormagt målt i det absolutte antal af løver.

Med 14 løver var Danmark endda i nærheden af jubelåret 2017, hvor det blev til hele 22 løver.

LÆS OGSÅ: DANSK SLUTSPURT VED REKLAME-VM: FIRE NYE LØVER TIL SAMLINGEN

I 2018 var resultatet mere ”magert”, da det blev til syv danske løver, hvilket dog var på niveau med resultaterne i årene før 2017, hvor det blev til henholdsvis fire, ni, fem og otte priser ved VM i reklame.

Fin dansk konverteringsrate

Sammenligner man årets nordiske løvehøst med antallet af indsendelser, kan man endda argumentere for, at Danmark ”vandt” broderlandsdysten i 2019.

Sverige hentede nemlig landets 15 løver på baggrund af 439 indsendelser, Danmark de 14 baseret på 240, mens Norges tre løver faldt ud fra 186 indsendte arbejder.

Det betyder rundt regnet, at Norge skulle indsende 69 arbejder for at vinde en løve, Sverige 29 og Danmark 17.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Antal indsendelser til Cannes Lions:

  • Norge             186
  • Sverige           439
  • Danmark        240

Antal priser ved Cannes Lions:

  • Norge                                 En sølv- og to bronzeløver.
  • Sverige                               To Grand Prix, to guld-, fire sølv- og syv bronzeløver.
  • Danmark                            En Grand Prix, en guld-, fem sølv- og syv bronzeløver.