Meget skal gå galt, hvis ikke 2018 bliver endnu et rekordår for dansk e-handel: 133,5 mia. kr. forventes danskerne at handle for på nettet i 2018, hvilket er en fremgang på 23 pct. i forhold til i fjor.

Det viser nye tal fra 12. udgave af Dansk E-Handel, der er blevet til på basis af en YouGov-undersøgelse foretaget blandt 7.000 respondenter, heraf 2.000 danske. 

Nordens største udbyder af netbetalinger, DIBS, der er ejet af Nets, er rapportens opdragsgiver.

- Danskernes købelyst er i topform, og der er meget at glæde sig over i 2018. Abonnementer bliver stadigt mere populære, og selvom TV- og musikstreaming stadigt er højdespringerne, kommer nye forretningsidéer til, fortæller Henriette Høyer, salgsdirektør hos DIBS.

- Mange e-købmænd har forstået at gøre det nemt for forbrugeren og samtidig lave en forretningsmodel, der giver løbende indtjening, fortsætter hun.

E-handlen er gået global

Som noget nyt i år har rapporten skærpet sit fokus på danskernes forbrug fremfor virksomhedernes omsætning.

Det sker for i højere grad at afspejle forbrugeradfærd frem for brancheudvikling samt understrege en vigtig trend: E-handlen anno 2018 er gået global.

49 pct. af danskerne har ifølge undersøgelsen handlet i udenlandske webshops indenfor de sidste tre måneder, og det er en stigning på fire procentpoint siden 2017.

- Det kan med andre ord ikke understreges kraftigt nok, hvor stor betydning udlandet og gigantiske internationale konkurrenter har fået for dansk e-handel, siger Henriette Høyer.

- Det markerer vi selv i rapporten med en ny målingsmetode, der udelukkende afspejler danskernes forbrug, og dermed hvor internationaliseret og grænseløs danskernes e-handel virkelig er, fortsætter hun.

Det handler om convenience

Tilsammen forventes de fire nordiske lande i øvrigt at forbruge i alt 528 mia. danske kr. på nettet i år.

Ifølge DIBS’ e-handelsekspert Patrik Müller findes der flere forklaringer på det massive onlineforbrug.

Han peger dog på to adfærdsforklarende karakteristika, som rapporten også konkretiserer: Bekvemmelighed og tryghed.

Ifølge ham er mennesket nemlig ”dovent og bange”.

- Det lyder tungsindigt og højtravende, men faktisk forklarer det interessante aspekter af forbrugernes adfærd. Bekvemmelighed er den primære årsag til, hvorfor vi shopper online, og vi stiller derfor høje krav til, at e-handel er nemt og hurtigt.

- Hvis forbrugerne møder for mange forhindringer i købsprocessen, afbryder de ganske enkelt deres køb. Øjeblikket, hvor forbrugerne er shoppelystne og klar til at købe, er nemlig både kort og flygtigt. S

- Samtidig kan vi bedst lide det, vi kender og har prøvet før.  Det er også forklaringen på, hvorfor forbrugerne trods alt har været en del år om at tage mobil e-handel til sig. Nu - efter en årrække med smartphones - er shopping fra mobilen blevet velkendt og trygt, slutter Patrik Müller.

Du kan selv dykke ned i rapporten her