Mange husker sikkert stadig, da skuespilleren Eva Mendes for snart 10 år siden gav den som chauffør i en række Cocio-reklamefilm – skabt af bureauet CO/PLUS - og fordrejede hovederne på en del unge herrer undervejs på ruten.

For fem år siden vandt NORD DDB imidlertid Cocio som kunde, og Eva Mendes var ude af billedet igen – men i en ny kampagne kippes der nu (diskret) med kasketten til de tidligere TV-spots.

Kampagnen går under taglinen ”Make Denmark Happy Again”, centralt i kampagnen står, ikke Eva Mendes, men Ivan Mendes, og han er på en lidt anderledes opgave: Han skal sørge for, at den gode smag redder Danmark fra den triste tredjeplads i kampen om at være verdens lykkeligste land.

- Den lille reference er blot til den ekstra vågne seer, siger Senior Commercial Manager Claus Nørgaard Hansen fra Arla Foods, som også peger på, at begge universer er opbygget efter den klassiske Cocio-strategi med fokus på humor og ”nothing but great taste”.

- Med Eva Mendes-æraen fandt Cocio opskriften på den humor og den tone, der skabte den succes, som brandet står på i dag. 

Og effekten kom lynhurtigt: Cocio kom på verdenskortet, og på et år tredoblede brandet sin bundlinje. Men i dag ser verden anderledes ud. 

Nyt mediebillede giver ”Eva-kopier” svære odds

Cocios to kampagner adskiller sig nemlig ikke kun fra hinanden på niveauet af sexappel, lyder det fra Casper Kluewer Hauge, Senior Global Brand Manager Arla Foods. 

Den nye kampagne er også lavet til et nyt mediebillede, hvor én TV-reklame ikke længere kan tredoble bundlinjen for Cocio.

- Mediebilledet har ændret sig markant efter Eva Mendes-æraen. Siden vi lancerede Cocios reklameplatform ”Nothing But Great Taste” i 2015, har vi fokuseret mere og mere på de digitale og sociale medier og ikke TV-mediet alene, siger Casper Kluewer Hauge og tilføjer: 

- Vores kernemålgruppe har helt andre medievaner end i 2010, og derfor skabes successen digitalt og gennem oplevelseskommunikation.

Som eksempel nævner han Happy Hour-events centrale steder i landet, hvor der deles Cocio ud til trængende danskere på ”ugens mest triste dag” - tirsdage mellem kl. 12-13.

Men målet er vel stadig salg?

- Selvfølgelig, men det er også et helt klary mål er at skabe en masse larm, så målgruppen kommer til at snakke om lykke på en ”Cociosk” måde i lang tid. Og så kunne det da være fedt, hvis vi generobrede førstepladsen i World Happiness Report, næste gang den udkommer, siger Claus Nørgård Hansen fra Arla Foods.

Ivan på ”danglish”

Kreativt spiller den nye kampagne også på andre tangenter.

Hvor kampagnen med Eva Mendes spillede på sexappeal og overraskelsen i, at drengene fravalgte forsædet med hende til fordel for en Cocio, er den nye hovedrolleindehaver Ivan Mendez mildest talt alt andet end en Hollywood-babe. 

Her spilles mere på den sociale akavethed, når Ivan på kejtet ”danglish” prøver at få folk til at være med på hans entusiastiske kamp for danskernes lykke. 

Beredt med stakkevis af data og resultater fra lykkeforskning begiver Ivan Mendez sig på en mission for at få danskerne tilbage på førstepladsen som verdens lykkeligste folk. 

Mark Rif Torbenson, Senior Art Director hos NORD DDB, siger om målsætningen:

- Det er ikke tit, at vi danskere har noget, vi sammen kan være stolte af, og for to år siden mistede vi én af de førstepladser vi, som nation, har kunne bryste os af. Vi lader næsten lidt som om, at vi stadigvæk er verdens lykkeligste land. Selv i lufthavnen står der “Velkommen til verdens lykkeligste land”. Det er vi bare ikke, siger han.

Men helt ærligt: Kan et chokolademælk-brand gøre en forskel på den slags målinger?

Ja, hvorfor ikke?, lyder det fra Clara Prior-Knock, der er Senior Kreative hos NORD DDB:

- Edelman har lavet en undersøgelse i 2018, der viser, at næsten halvdelen (46%) af forbrugerne tror på, at brands har bedre idéer til at løse et lands problemer, end regeringer har. Vi synes, det var et godt sted at starte, siger hun og tilføjer:

- Nogen skal jo gøre noget, og det er i hvert fald ret svært at være sur, når man har munden fuld af chokolademælk. Vi har lige slået Norge – godt nok i håndbold, så hvorfor ikke fortsætte her og lige tage Finland med også? 

Her er lidt flere detaljer om kampagnens elementer – film følger nedenunder.

- Kreativt bureau: NORD DDB
- Mediabureau: Carat
- PR-bureau: Advice

Kampagnen omfatter følgende elementer:

  • Kampagnefilm om Ivans mission som rulles på ud Facebook, Instagram, Youtube og på forskellige sites via bannere. 
  • Et samarbejde med de to supermarkedskæder Føtex og Meny, der inviterer på Happy Hour med gratis Cocio på ugens mest triste dag – tirsdag mellem kl. 12-13.
  • Happy Hour-events centrale steder i landet, hvor eventbureau deler Cocio ud til trængende danskere tirsdage mellem kl. 12-13.
  • Et kampagnesite, hvor man kan se hele missionen og få flere fakta om lykke.
  • En fuld outdoor-pakke på Nørreport metrostation. 
  •  Velgørenhedsshow for de særligt triste med komiker Torben Chris, hvor udvalgte forbrugere og influencers får et humørboost med Cocio og standup.
  • Aktivering af kampagnen på Cocios sociale medier.

Se filmen her.