I begyndelsen af november vendte Clearcast – der bl.a. godkender reklamefilm til visning på tv og web-tv i Storbritannien – tommelfingeren ned til en julereklame fra supermarkedskæden Iceland.

Filmen, der oprindeligt var produceret af Greenpeace, fik stemplet ”Politisk Reklame”, hvilket – ligesom herhjemme – ikke er tilladt på tv.

Det skabte naturligvis massiv opmærksomhed om reklamefilmen, der i stedet fik masser af visninger på sociale medier (over 30 mio. i skrivende stund), og nu har analysehuset Kantar Millward Brown udpeget indsatsen til den mest effektive blandt årets mest populære julekampagner.

Et stærkt budskab pakket pænt ind

Filmen scorede sammenlagt højest på 12 faktorer, heriblandt involvering, Brand Love og overtalelse (persuasion) hos forbrugerne blandt 22 julekampagner fra annoncører fra hele verden.

Kantar Millward Brown vurderer, at supermarkedskæden Iceland har haft held til at kommunikere ”et stærkt budskab pakket ind i en smukt fortalt historie”.

Den bearbejdede Greenpeace-reklame rammer desuden tidsånden ved at tale om samfunds- og miljøproblemer, mener analytikerne, og peger på, at den effektive kampagnefilm beviser, at det er muligt at komme meget bredt ud med en kampagne uden at gå på tv.

Vel at mærke, hvis man lykkes med at skabe en følelsesmæssig engagerende film, der vækker gehør i medierne og på sociale medier.

”No palm oil”-filmen var i øvrigt skarpt forfulgt af Amazons "Can you feel it" og John Lewis' julekampagne med Elton John i hovedrollen.

Se (eller gense) dem herunder:

No Palm Oil: (Annoncør: Iceland)

Can you feel it: (Annoncør: Amazon)

EltonJohnLewis: (Annoncør: John Lewis)