I slutningen af april lagde Bilka-kæden parkeringspladser til kongerigets første landsdækkende drive-in biograf, hvor hundredevis af danskere kunne nyde Star Wars – The Force Awakens - den seneste film i Star Wars-serien.

Sidst i juni fulgte en tilsvarende event på Bilka-parkeringspladser rundt om i landet, men denne gang med bingo-spil som bærende aktivitet: Bilka Bilbanko. Det eneste man skulle gøre var at parkere bilen, indstille sin bilradio på rette frekvens og så ellers krydse tal af på de spilleplader, man fik udleveret.

Og aktiviteterne, der ramte byer over det meste af landet fra Hjørring og Holstebro til Horsens og Hundige, har været en stor succes, lyder det fra Nicki Stougaard, der er eventansvarlig hos Bilka Marketing:

- Formålet med Bilka Live, vores nye oplevelsesstrategi, er at give vores kunder unikke oplevelser, så de får dét ekstra med hjem i indkøbsposerne, når de handler i vores varehuse. Både Drive In Bio og Bilka Bilbanko har den X faktor, som gør det til en unik oplevelse, og den positive feedback fra vores kunder har været overvældende på begge tiltag.

- Hvad har I som virksomhed og brand fået ud af det? 

- Storytelling. Disse oplevelser giver merværdi til vores kunder, og det er historier, som deles over middagsbordet med venner og familie. Der var enormt god medieomtale forbundet med specielt Drive In Bio, men også Bilbanko præsterede flot på både radio, tv, avis og de digitale medier, siger Nicki Stougaard.

Succesen fortsætter

Aktiviteterne og konceptet er skabt i samarbejde med event- og promotion-bureauet Goodwill Media, og på spørgsmålet om, hvorfor det giver mening for Bilka at køre disse ”lidt mærkelige” aktiviteter, siger Nordic Managing Director Sean Fitzgerald Coard:

- Bilka har i stor stil oplevet at denne type event-markedsføring virker både i forhold til at skabe massiv trafik til hypermarkederne, til at flytte salg, og til at skabe en masse word-of-mouth hos målgruppen omkring spisebordet, på arbejdspladsen og på de sociale medier. Det er brand building, når det er bedst, siger han og tilføjer, at:

- Det handler om, at kunderne får en på opleveren og et godt minde med hjem fra en tur i Bilka. Det er indtil videre gået rigtig godt og i mange henseende over alt forventning.

Og det mener man åbenbart også hos Bilka - hvor man i forbindelse med de mange events har holdt butikkerne åbne, ligesom gæsterne har kunnet købe lækkerier og forfriskninger i Bilka Bistro undervejs - for succesen fortsætter, fortæller Nicki Stougaard fra Bilka Marketing.

Dels gentages Bilbanko senere i august, og dels er der godt nyt til de filmglade igen til september:

- Vi fortsætter i september med den danske film Afdeling Q - Flaskepost fra P, som allerede har været en kæmpe publikumssucces i biograferne, siger Nicky Stougaard, som tilføjer, at Bilka Live-konceptet er under fortsat udvikling - og at man er i gang med at identificere de koncepter, som kunderne elsker, og som driver trafik til varehusene.

Helt præcise tal på deltagelsen i de forskellige events findes ikke, men ifølge Sean Coard fra Goodwill er der typisk 3-4 personer i hver bil, og oftest er der tale om flere hundrede biler pr. Bilka - i Kolding kunne man således melde om cirka 500 biler til bilbanko, da konceptet blev testet der i midten af juni.

- Deltagerne er alt lige fra familien med børn, en venindetur, et par kammerater eller kollegaer, og jeg er sikker på, vi sammen med Bilka har fat i noget helt rigtigt, slutter Sean Coard.

Du kan se videoer fra henholdsvis Bilka Drive-In-Bio og Bilka Bilbanko herunder.

Drive-In-Bio

Bilbanko