”Der er uenighed nok i dansk politik, så nu har Danmark fået et parti, som favner alle. De lange, de skæve, de brune og de hvide. Dem der har arbejdet hårdt, og dem der først lige er begyndt.”

Sådan lyder det i manifestet for ”Brystpartiet”, der videre tapper ind i den igangværende valgkamp med ordene: ”Partiet favner dem på midten, uanset om de hælder mod højre eller stritter mod venstre.”

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og nej, det er selvfølgelig ikke et rigtigt politisk parti, man som sådan kan stemme på til folketingsvalget, men en aktuel kampagne fra Støt Brysterne, Kræftens Bekæmpelses kampagne mod brystkræft.

Bureauet bag er Mensch. Herfra siger partner og Creative Director, Frederik Preisler, om baggrunden for kampagnen:

- Moderne kampagner har brug for et samfundsperspektiv for at brænde igennem. Det er ikke nok blot at tale om sig selv mere. Og kan man gøre budskabet relevant i en større diskussion, bliver det interessant for flere.

”Rigtige” politikere stiller også op

Den usædvanlige kommunikation er med et klassisk valg-greb ført ud i bybilledet med ”valgplakater”, som i stedet for smilende, politiske kandidater portrætterer to kvinder, Therese og Janne, som begge har brystkræft inde på livet. 

Og til at sætte kampagnen i gang, er det lykkedes at samle en række markante eks-politikere fra både højre- og venstrefløjen om et budskab, de er enige om.

Christine Antorini, Birthe Skaarup, Pia Allerslev, Gitte Seeberg, Karen Hækkerup og Özlem Cekic optræder således alle i kampagne-filmen med opfordringen ”Støt Brystpartiet”, og det er et vigtigt element siger Creative Director og associate partner hos Mensch, Simon Naver, i en pressemeddelelse:

- Ideen om at koblekampagnen for ”Støt brysterne med Folketingsvalget gav umiddelbart mening. Men når man kan få markante kvinder fra hele det politiske spektrum til at være enige, får budskabet en ny og anden energi.

Det er ikke for sjov

Ud over filmen med kampagne-manifestet byder Brystpartiet – som andre partier – også på konkretemærkesager:De handler om henholdsvis screening, senfølger og social ulighed i forbindelse med kræft.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men hvad tænker bureauet om at bruge humor omkring en alvorlig sag?

-- Der ligger jo allerede en indbygget subtil humor i navnet ‘Støt Brysterne”, og det er den, der er videreført i en aktuel kontekst i forbindelse med valget, siger Mensch-direktør Christina Tønnesen til Markedsføring og tilføjer:

- Men budskabet om, at ingen bryster skal have kræft og de tre mærkesager er der ikke skyggen af humor i.

Kræftens Bekæmpelse har endnu ikke tal på reach og engagement fra sociale medier, hvor kampagnen også kører, men oplyser, at man har fået massevis af positive reaktioner på initiativet, både i form af kommentarer på sociale medier og i direkte henvendelser.

Du kan se Brystpartiets manifest-film her.