Out of Home Medias bureau-stafet giver igen i år københavnerne mulighed for at opleve deres velkendte gule bybusser optræde i fantasifulde forklædninger.

De forklædte busser skabes af en række bureauer, som har taget imod udfordringen om at bruge en buslangside kreativt - og lige nu vækker en sært uregelmæssig rød plamage på linje 1A en del opmærksomhed i bybilledet.

Plamagen sidder lige der, hvor bussens normale, røde foliering sidder.

Det er bureauet Nord DDB, der står bag ideen, og den er skabt som led i en større kampagne - tjekdinhud.nu - fra Kræftens Bekæmpelse, Dansk Dermatologisk Selskab og TrygFonden.

Thomas Fabricius, kreativ direktør på bureauet, siger:

- En udfordring som den her, eller en gave som det jo i virkeligheden er at få en buslangside stillet gratis til rådighed, forpligter. Både kreativt - i forhold til at bruge mediet på en alternativ måde, der måske vil inspirere andre i branchen til at se på det med nye øjne - og indholdsmæssigt.

Der erbehov for indsatsen

For at understrege, at ydre forandringer i modermærker kan dække over indre skader, bliver den forandrede foliering suppleret med to informationsfilm inde i bussen – én til kvinder og én til mænd.

Det skyldes, at flere kvinder end mænd får konstateret modermærkekræft, mens mændene er i overtal, når det drejer sig om dødsfald med sygdommen som årsag.

Og en undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden tyder på, at der er behov for indsatsen: Kun halvdelen af danskerne tjekker deres hud regelmæssigt for tegn på modermærkekræft.

Peter Dalum, der er projektchef i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens solkampagne:

- Modermærkekræft, der opdages i tide, kan helbredes. Vi håber derfor, at bussen kan gøre københavnerne opmærksomme på, at de skal holde øje med forandringer i deres hud og gå til lægen, hvis de har et mistænkeligt modermærke.

Modermærkekræft rammer både unge og gamle, og det er den hyppigste kræftform blandt danske unge i alderen 15-34 år.

Thomas Fabricius siger:

- Sygdommen er et alvorligt problem, og hvis vi med vores ”håndværk” kan hjælpe til med at skabe noget opmærksomhed omkring det, gør vi det meget gerne.