Juledagene bød på en usædvanlig form for travlhed hos det danske reklamebureau CP+B Copenhagen.

Bureauet havde nemlig, som omtalt her på sitet i december, fået fremstillet en særlig øl, ”The Problem Solver”, der med afsæt i reel videnskabelig forskning kunne sikre en alkoholpromille på 0,75.

Og det gav anledning til en del telefonopringninger og andre henvendelser til bureauet i dagene mellem jul og nytår: Historien fløj som en løbeild rundt i verden fra det anerkendte amerikanske branchemedie Fast Company over The Independent og Daily Mail i Storbritannien og til CBS og Fox News i USA.

Også Huffington Post valgte at lave en artikel og et tv-indslag om idéen, og branchemæssigt har

blandt andre Engadget, Springwise, FastCoCreate og Creativity-Online fanget den danske historie.

Alene via Huffington Post har indslaget fået 157.000 Facebook-likes og er delt 22.000 gange.

Bureauets CEO Mathias Birkvad siger, at selv om teamet bag idéen har måtte bruge det meste af juleferien på at være i dialog med de mange internationale medier, så har det været det hele værd:

- Det har været en fantastisk julegave, fordi den bekræfter os i, at den måde, vi arbejder på, virker. På bureauet har vi et citat på væggen, der lyder: People don’t read ads. They read what interests them. And sometimes that happens to be an ad. Og selv om det stammer fra 1963, så er det mere aktuelt end nogensinde.

Hvad mener du med det?

- Jamen, hvis man fx læser Mindshares seneste reklameanalyse, så er det kun hver tiende dansker, som er opmærksomme på klassisk, betalt reklame, så der er et enormt behov for at bringe reklamen ud af ”reklameblokken” og ind i folks liv. Projektet er CP+B’s julegave til vores kunder og venner, men det er også lavet som en show-case i, hvordan man skaber “the most talked about brands in the world” - hvilket er CP+B’s mission. Og en showcase, der samtidig har bidraget til at øge kendskabet til vores kun et år gamle kontor i København.

Hvornår kan I levere?

En kende overraskede blev de dog på det københavnske bureau, da der i kølvandet på medieomtalen også begyndte at indløbe forespørgsler fra interesserede importører.

- Vi er faktisk blevet kontaktet af indtil flere importører i USA, Canada, Storbritannien og Australien, der alle vil have øllet med i deres sortiment, og sågar en af USA’s eksklusive nationale supermarkedskæder, Fresh Market, har henvendt sig. De ville gerne høre, hvor mange øl vi kunne levere omgående, fortæller Mathias Birkvad.

Og hvad har svaret været?

- At vi arbejder på sagen sammen med bryggeriet Rocket Brewing Company.

Hvorfor tror du, historien er løbet af sted, som den er?

- Af flere grunde. På CP+B mener vi, at alle idéer skal kunne fortælles i en overskrift og en underrubrik. Præcis som man kender det fra en avisartikel, et blogpost eller et tweet. I forbindelse med ”The Problem Solver” brugte vi overskriften ”Now you can drink to solve problems”. Det giver lyst til at læse mere, og  det er indbegrebet af det vi kalder tension. Den sætter ”noget på spil”.

- Samtidig kan vi se, at de bredere medier er mere villige til at inddrage kommercielle budskaber i den redaktionelle flade, hvis indsigten baserer sig på videnskabelige undersøgelser. ”Do it for Denmark”-kampagnen fra Spies og Robert/Boisen & Like-minded er et mesterligt eksempel. Og ”The Problem Solver” er jo netop et videnskabeligt studie fra Illinois University of Chicago, der har fastslået, at man er mest kreativ med 0,75 promille alkohol i blodet, siger Mathias Birkvad, der tilføjer, at bureauet også er blevet kontaktet af professoren bag studiet:

- Ja, professor Jenny Wilson fra Chicago University har også kontaktet os. Hun kunne ikke forstå, hvorfor hun pludselig blev kontaktet af medier fra nær og fjern, så hun synes, vi skylder hende en øl.

Du kan se indslaget fra Huffington Post her. 

The Problem Solver from CP+B Scandinavia on Vimeo.