Det er meget normalt, at Nørrebro Bryghus anvender geografi som udgangspunkt for at navngive sine øl, som bl.a. lyder navne som Ravnsborg Rød og New York Lager.

Derimod er det mere opsigtsvækkende for det københavnske bryghys, at man med kampagnen ”Smagen af 2200”, lader forbrugerne bestemme indholdet i flasken. 

Lidt over 800 har allerede afgivet deres stemme og sat aftryk på det lokale ølvalg, hvor de tre varianter, Grøn Front, Humlesvin og Guldregn kandiderer om at få det fornemme ”Nørrebro”-prædikat.

De tre specialøl er udviklet i samarbejde med tre personligheder fra Nørrebro, som tæller smykkedesigneren, Trine Tuxen, Masterchef-vinderen, Umut Ra Sakarya, og bybonden, Mads Lauritsen, der står bag bag TagTomat.

- Vi har en lang tradition for at eksperimentere med specialøl i små serier, men med denne kampagne har vi for første gang ønsket at involvere forbrugerne i at udvikle en helt ny økologisk øl, som skal blive en del af vores faste sortiment. De tre øl er meget forskellige og afspejler den mangfoldighed, som Nørrebro er kendt for, fortæller bryggeridirektør Anders Kleinstrup, der har oplevet stor interesse for de nye specialøl, som allerede nu kan smages på københavnske cafeer og restauranter samt i Nørrebro Bryghus’ egne lokaler i Ryesgade.

Fra kommunikation til produktudvikling

Selve kampagnen ”Smagen af 2200” er udviklet i samarbejde kommunikationsbureauet RelationsPeople, hvor det kreative koncept for kampagnen er kærligheden til Nørrebro, som bl.a. bliver markeret på sociale medier med hashtagget #SmagenAf2200.

Udgangspunktet er bryghusets Facebook-side, som er omdrejningspunkt for events, pressedækning og netværk for de københavnere, der ønsker at involvere sig i udviklingen af den nye specialøl.

Derudover har communitiet Yelp fungeret som strategisk samarbejdspartner i arbejdet med at sætte fokus på kærligheden til Nørrebro - især på Instagram, ligesom fotografen Sarah Buthmann har forsøgt at portrættere bydelens mangfoldighed med fotos af Nørrebros beboere.

- Det er sjældent, at vi som bureau får en kommunikationsopgave, der giver os mulighed for at arbejde med produktudvikling hos vores kunder. Det gør vores arbejde meget konkret og forretningsnært, og med denne kampagne har vi fået mulighed for at afprøve nogle modige formater, som har givet os god inspiration til vores andre FMCG-kunder, siger Kristian Eiberg, adm. direktør i RelationsPeople, som i øvrigt var med til at lancere bryghuset tilbage i 2003.

- Nørrebro Bryghus har en særlig plads på bureauet. I 2003 var vi med til at lancere bryghuset, så vi er derfor glade for at kunne genoptage samarbejdet efter godt 10 års pause, understreger Kristian Eiberg.

Vinderen af det lokale ølvalg vil blive kåret ved en stor fest den 15. oktober i Nørrebro Bryghus’ lokaler i Ryesgade.

Se kampagnevideoen for ”Smagen af 2200” herunder.