Lego beviste igen i 2018, at den danske legetøjskoncern kan bide skeer med de helt store globale virksomheder og brands, når det handler om at medvirke i og selv skabe seværdige reklamevideoer.

Det fremgår af den Google-ejede videotjeneste YouTubes årlige opgørelse over de 10 mest sete reklamefilm i 2018 på verdensplan.

Her optræder nemlig to videoer med animerede Lego-figurer (på 5. og 10. pladsen) i de altoverskyggende hovedroller.

Den ene står Turkish Airlines bag. Der er tale om flyselskabets sikkerhedsvideo, som ved hjælp af Lego-figurer bliver til en af de sjældne af slagsen, folk rent faktisk gider at se. Alene på YouTube er den blevet vist over 25 mio. gange.

Dansk bureau bag Lego-hit

Den anden film er et reklamefremstød for Lego selv og klodskæmpens Jurassic World-univers.

Der er tale om en interaktiv video, ”Pick Your Path”, hvor seeren skal hjælpe helten Owen Grady med at redde dinosauren Blue.

Bag filmen står såmænd det danske bureau Advance, der langt fra er ny i Lego-sammenhæng. Faktisk var Lego bureauets første kunde, og siden 1976 har de samarbejdet om over 100 produkt-lanceringer. 

Humor og animation hitter

Helt generelt viser listen, som toppes af Amazons kække Super Bowl-reklame for Alexa med over 50 mio. visninger, at animation og humor giver mange views, lyder det fra YouTube.

Videotjenesten er selv på listens andenplads med en reklame for sin musiktjeneste, YouTube Music, ligesom den meget omdiskuterede Colin Kaepernick-reklame fra Nike, Dream Crazy, er med på en fjerdeplads.

Se listen og filmene herunder:

YouTubes globale Ads Leaderboard 2018:

1: Alexa Loses Her Voice – Amazon Super Bowl LII, 50,1 mio. visninger

  • Brand: Amazon
  • Kreativt bureau: Generals & D1
  • Mediebureau: Initiative

2: YouTube Music: Open the world of music. It's all here, 39,5 mio. visninger

  • Brand: YouTube Music
  • Kreativt bureau: Industry PDX
  • Mediebureau: Essence & PHD

3: OPPO F7 - Real Support Makes Real Hero, 31,7 mio. visninger

  • Brand: OPPO F7
  • Kreativt bureau: Oppo Inhouse Creative team
  • Mediebureau: OPPO

4: Nike - Dream Crazy, 27,3 mio. visninger

  • Brand: Nike
  • Kreativt bureau: Wieden + Kennedy
  • Mediebureau: SapientRazorfish

5: Turkish Airlines: Safety Video with The LEGO Movie Characters, 25,2 mio. visninger

  • Brand: Turkish Airlines
  • Kreativt bureau:  Warner Bros.
  • Mediebureau: People Initiative

6: Groupon 2018 Super Bowl Commercial | "Who Wouldn't", 25,5 mio. visninger

  • Brand: Groupon
  • Kreativt bureau: O'Keefe Reinhard & Paul
  • Mediebureau: Intet

7: Samsung Galaxy: Moving On, 17,4 mio. visninger

  • Brand: Samsung
  • Kreativt bureau: Wieden + Kennedy
  • Mediebureau: Starcom

8: HomePod — Welcome Home by Spike Jonze — Apple, 16,3 mio. visninger

  • Brand: Apple
  • Kreativt bureau: Apple In-house
  • Mediebureau: TBWA\Media Arts Lab

9: Gatorade | Heart of a Lio, 13,7 mio. visninger

  • Brand: Gatorade
  • Kreativt bureau: TBWA\CHIAT\DAY Los Angeles
  • Mediebureau: OMD & Resolution Media

10: Rescue Blue the Dinosaur - LEGO Jurassic World - Pick Your Path, 10,8 mio. visninger 

  • Brand: The LEGO Group
  • Kreativt bureau: Advance
  • Mediebureau: Initiative