Hen over sommeren har Mercedes-Benz vakt opsigt med bilbrandets City Escapes-kampagne i København.

I juni, juli og august blev der i alt foretaget 2.895 bookninger til 25 af bilbrandets A-Klasse-modeller.

De fragtede i kampagneperioden københavnere på bilture fra Gilleleje Havn til Møns Klint. Oplevelses-kampagnen har i øvrigt ikke blot fået masser af opmærksomhed. Den har også skabt salg.

- Vi har siden indgået en del konkrete salgs- og leasingaftaler på baggrund af City Escapes, så også kommercielt har konceptet været en succes. Primært blandt den lidt yngre målgruppe, der har fået øjnene op for den øgede bevægelsesfrihed, en bil giver, siger David Engstrøm, PR- og kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark.

På vej til udlandet

Det er i øvrigt ikke kun herhjemme, at kampagnen har vakt opsigt. I Mercedes-Benz’ hovedkvarter i Stuttgart er den også blevet bemærket.

- City Escapes er en gentænkning af den klassiske prøvetur.

- Vi har med konceptet fået flere tusinder gennem vores pop-up-forretning på hjørnet af Købmagergade, forbi det tilhørende kampagnesite og bag rattet i vores nye A-Klasse, siger Signe Christiani, marketingchef hos Mercedes-Benz personbiler i Danmark.

- Det har skabt en anderledes tilgang til at opleve natur og kultur for københavnerne og genereret et direkte salg, hvilket har vakt opsigt hos Mercedes-Benz i Tyskland.

- I øjeblikket udforskes mulighederne for at bringe City Escapes ud til flere europæiske storbyer, ligesom vi herhjemme kigger på andre potentielle danske byer for konceptet, fortsætter Signe Christiani.

Ideen til City Escapes er skabt inhouse hos Mercedes-Benz i Danmark i samarbejde med bureauet Good News.

Det bygger videre på de tanker om utraditionelle koncepter og samarbejder, der udgør fundamentet under Mercedes-Benz’ kulturelle platform Prxjects, der er et tæt samarbejde med musikere og kunstnere om at udvikle, udgive og vise musik, kunst og kultur.