Reklamefusk – eller ad fraud – er, trods mange gode kræfters arbejde på at få sat en stopper for ondet, stadig et stort problem i det digitale økosystem.

Det understreges af det danske adtech-firma Adforms afsløring af endnu et gigantisk fupnummer, der har snydt annoncører og medier for millioner af dollar siden august via bot netværket HyphBot.

Her har svindlere brugt robottrafik og falske udgaver af nogle af verdens største mediesites, domain spoofing kaldes det også, til at tage ikke blot annoncører ved næsen, men også samtidig "snyde" online medier for potentielle annonceindtægter.

Svindlen er foregået ved, at annoncører er blevet narret til at tro, at de købte fx videoreklamespots på The Wall Street Journal, Financial Times eller CNN’s hjemmeside med tilsyneladende fine resultater til følge.

Det skyldes, at svindlerne samtidig skabte masser af trafik til de falske hjemmesider via bot netværket, så video reklamerne fik tusindevis af visninger.

Adform beskriver i en rapport om opdagelsen, HyphBot som det ”sandsynligvis største bot netværk”, der har ramt markedet for onlinereklamer nogensinde, og det anslås at være mellem tre og fire gange større end det berygtede Methbot-netværk, som vakte stor opmærksomhed, da White Ops afslørede det russiske svindelforetagende for snart et år siden.

Da HyphBot toppede, var netværket aktivt på over en million forskellige URL’er og generede 1,5 mia. efterspørgsler om dagen.

Et opråb til branchen

Ifølge Adform solgte svindlerne annoncerne via mindst 14 forskellige ad exchanges, altså digitale børser, hvor medier udbyder annonceplads til annoncører, og man kan læse et white paper om Adforms afsløring af HyphBot som et opråb til annoncører, bureauer og tech-selskaber om at sætte handling bag ordene og aktivt arbejde hen mod et mere sikkert og transparent digitalt annoncemarked.

Det kan bl.a. ske ved at blive en del af det relativt nye Ads.txt-initiativ, som mange – 36.000 domæner bruger i dag systemet – allerede bakker op om. 

Hos Adform forklarer Michael Chabert, der er Commercial Director for Adform i Danmark, at det danske adtech-selskab offentliggør rapporten om HyphBot af tre grunde:

For det første er målet at opfordre digitale medier til hurtigt at implementere Ads.txt, som han ser som et vigtig skridt for industrien. For det andet for at hjælpe Adforms partnere med at identificere og udrydde denne kilde (HyphBot) til snyd, og for det tredje for at hjælpe andre i branchen – inklusive konkurrenterne – med at forebygge og undgå lignende ad fraud-aktiviteter i fremtiden.

Adform begyndte i øvrigt at gøre de fleste af de påvirkede ad exchanges opmærksom på HyphBot i slutningen af september.

Siden er svindel-trafikken skrumpet betragteligt ind, selvom HyphBot angiveligt stadig er aktiv. Adform har også informeret FBI i USA og Metropolitan Police i Storbritannien om annoncesvindlen.

Du kan downloade og læse Adforms rapport om HyphBot her.