Ved årets Creative Circle Award hev Kræftens Bekæmpelse og reklamebureauet Robert/Boisen & Like-minded sølv hjem for den social-drevne kampagne ”Red Din Fars Dag” fra 2018, der bl.a. nåede ud til 80 procent af fædrene i målgruppen.

I maj gik parterne så på gaden med ”den svære to’er”, og kampagnen har performet endnu bedre end hittet fra 2018, fortæller Victor A. Petri, der er Head of Social & Brand Activation i Robert/Boisen & Like-minded.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Helt overordnet er kampagnen nået ud til 2,7 millioner danskere, hvilket er godt 200.000 flere end i 2018. Endnu mere interessant er det, at kampagnen er nået ud til 700.000 danskere, fordi familie og venner har delt den med dem, siger han.

Victor A. Petri er især tilfreds med kampagnens organiske distributionsrate, altså den man i gamle dage nok ville kalde den ”virale effekt”.

- Sønner, mødre og døtre har delt, kommenteret og tagget kampagnen til fædre i 35.000 tilfælde. I 2017 var det tilsvarende tal 17.000, siger han.

Hvad er nyt i forhold til sidste års kampagne?

- I 2018 kunne man også designe sin egen Fars Dag-hilsen på det tilknyttede kampagnesite, men i år deltog de samtidig i en konkurrence om at få sin hilsen vist på en reklameplads nær farens bopæl, hvilket føjede et nyt lag til kampagnen, siger Victor A. Petri.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Den nye Red Din Fars Dag-kampagne bygger videre på den indsigt, at mænd er dårlige til at gå til lægen, og at de i stort omfang ignorerer gode råd om deres helbred fra det omgivende samfund. 

Der er dog en undtagelse, og det er, når rådet kommer fra deres voksne børn. En kortlægning viser, at ni ud af 10 fædre tager disse råd til sig.

- Mænd lytter mere til deres børn end til Kræftens Bekæmpelse. Derfor har vi denne gang valgt en strategi, hvor vi træder et skridt tilbage og lader børnene komme med budskabet. Det er en ny måde at levere sundhedsbudskaber på, forklarede Helene Holm Burén, der er seniorprojektleder hos Kræftens Bekæmpelse, ved lanceringen af kampagnen.

De 20 vinderne af kampagnens konkurrence, der fik vist en personlig Fars Dag-hilsen på en reklameplads nær farens bopæl, er fundet. Den del af kampagnen blev afviklet i samarbejde med outdoor-udbyderen Clear Channel.

Se (eller gense) kampagnens hovedfilm her: