Dansk Folkepartis Facebook-opslag, hvor partiet spørger, om danskerne tør “lægge Danmarks udlændingepolitik” i hænderne på Morten Østergaard (R), Uffe Elbæk (Å), Pernille Skipper (Ø) og Pia Olsen Dyhr (SF), er et strålende eksempel på, hvorfor der er brug for “medier med et mere oplysende end kommercielt formål.”

Sådan lyder det fra Frederik Preisler fra Mensch, der står bag Danske Mediers aktuelle kampagne, hvor det frem mod folketingsvalget og Europa-Parlamentsvalget understreges, at der er forskel på sociale medier og journalistiske medier.

Brancheorganisationen Danske Medier, der repræsenterer de private, publicistiske medier, slår med Preislers ord således ”i disse uger et slag for demokratiet i en kampagne, der pointerer farerne ved Facebooktrolde og -algoritmer.” 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Relevansen af det budskab kan lige nu ses på Facebook, hvor Dansk Folkeparti har forsøgt sig med et valgbudskab, der i teorien overholder alle formalia for, hvor enkelt og banalt, man skal gøre det, forklarer Frederik Preisler.

Men, påpeger han, "nok lidt imod hensigten" har opslaget fået tusindvis af ”ja”-kommentarer. Tirsdag aften havde opslaget i alt fået mere end 25.000 kommentarer, mens det var blevet delt mere end 1.800 gange.

Artiklen fortsætter under billedet...

Sjovt eller farligt?

Spørgsmålet er så, om det er sjovt, at DF så massivt bliver modsagt - eller om det er udtryk for en farlig tendens. Frederik Preisler peger på, at konsekvensen er ”modsat intentionen.” 

- Men når DF angriber venstrefløjen, der sender en troldehær til modangreb, så er det også et udtryk for, hvad vi kan forvente af det kommende folketingsvalg. Og nu bliver det måske mere farligt end sjovt, forklarer han. 

For når ”tusinder af mennesker lufter deres uenighed i kommentartråden på DF’s Facebook-side, burde det afføde en debat.” 

Kun Facebook kender det sociale medies algoritme, men noget tyder ifølge Frederik Preisler på, at "Facebooks ”look-alike”-algoritme viser opslaget til profiler, der ligner dem, der tidligere har reageret."

- Så uenighed med DF fører opslaget til andre, der er uenige med DF. Dermed opstår et ekko-kammer af mennesker, der er enige om at være uenige med DF. På den måde dræber algoritmen debatten og styrker i stedet polariseringen, uddyber Frederik Preisler. 

Han understreger, at ”uenighed og forskellighed er vigtigt - for demokratiet og for mennesker.” 

- Både livet, døden og sandheden har flere sider, end en kommerciel algoritme kan håndtere. Og derfor har vi brug for medier med et mere oplysende end kommercielt formål. Det er pointen i kampagnen for Danske Medier. Og den er eksemplificeret lige nu på Facebook, siger Frederik Preisler.

DF: Havde håbet på debat

Hos Dansk Folkeparti er man, ifølge tv2.dk, glad for den store opmærksomhed:

- Vi havde da håbet, at det ville skabe noget debat og opmærksomhed. I den forstand er det jo sådan set meget godt. At der er nogle, der går ind og udtrykker, at de er uenige med Dansk Folkeparti, er ikke første gang, vi er ude for det. Det hænder med jævne mellemrum, siger partiets udlændingeordfører, Martin Henriksen.

Ifølge tv2.dk fortsætter han:

- Men det er da altid rart, hvis der er en masse, der går ind og siger, at de er enige med DF. Det ville være det bedste.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.