For mange webshops kan antallet af nyhedsbrevsmodtagere være af afgørende betydning for salget: jo flere, jo bedre, kan man groft sagt sige.

Derfor jubler de hos modeportalen Trendday i kølvandet på en digital skrabespilskampagne fra Scratcher – som vi tidligere har skrevet lidt om – der på 14 dage føjede 22.270 nye abonnenter til sin mailing-liste.

De havde selv brugt over et år på at komme op på 36.000 abonnenter.

– Det blev en kæmpesucces. Vi fik øget vores kendskabsgrad, vi fik masser af hype og nye kunder - og vi fik ekstra omsætning. Det har været virkelig godt, lyder det fra en begejstret Kasper Bondegaard Pedersen, der i 2015 som 22-årig stiftede Trendday sammen med 20-årige Camilla Krøyer.

Det unge firma forventer at omsætte for 10 mio. kr. i 2017, hvilket kampagnen får en del af æren for.

Sådan gjorde de

Skrabespilskampagnen blev gennemført i samarbejde med det relativt nyetablerede bureau Ackermann Kommunikation, som har specialiseret sig i e-mail markedsføring og leadgenerering.

Kampagnen fik bl.a. sin egen platform i form af en hjemmeside i samme design som Trendday, og såvel firmaets nyhedsbrev som Instagram-profil og Facebook-side blev brugt som affyringsramper.

I kampagnen blev der lagt vægt på at få de nuværende kunder til at sende invitationen til spillet videre til andre. Og det lykkedes.

Der kom 60.000 besøgende på konkurrencesiden, og de kastede sig ivrigt ind i skrabespilskampen om 25.000 præmier.

– De tre hovedpræmier var et gavekort på 1.000 kroner og to kjoler, mens de 24.997 trøstepræmier var rabatkuponer med 40 procents rabat på en bestemt taske. Da de første 50-60 stykker var solgt, havde vi ikke flere af den model, og vi måtte smide en anden taske af eget design på, siger Kasper Bondegaard Pedersen.

Personificerede e-mails

Casper Ackermann, der står i spidsen for Ackermann Kommunikation, tager hatten af for Scratchers resultater:

Scratcher er et godt værktøj til at høste e-mailadresser med, det giver brugeren noget sjov, og det giver massiv værdi for forretningen. Der findes mange værktøjer til at høste e-mailadresser med, men med Scratcher får man de rigtige, relevante tilmeldinger. Man får både mange og gode abonnenter, mener han.

Ackermann Kommunikations rolle var blandt andet at bearbejde de indhøstede e-mails og at sætte et system op, så vinderne af trøstepræmierne blev mindet om, at deres gavekort snart udløb.

Dertil kom tilretningen af software, der sørger for, at hver enkelt nyhedsbrevmodtager fremover får skræddersyede tilbud i indbakken. Softwaren finder personens køb og interesser, for eksempel kjoler og sko, og systemet sørger så for, at vedkommende får et godt tilbud.